Udir-1-2015: Endringer
Udir-1-2015: Vedlegg 1
- 3. Videregående opplæring
Fag- og timefordelingen i tabell 1 gjelder for alle som ikke skal ha spesiell fag- og timefordeling (jf. punkt 2.3 og 2.4).
Fag/trinn | 1.-4. trinn | 5.-7. trinn | Sum | 8. -10. trinn | Sum grunnskole |
---|---|---|---|---|---|
KRLE | - | - | 427 | 153 | 580 |
Norsk | 931 | 441 | 1372 | 398 | 1770 |
Matematikk | 560 | 328 | 888 | 313 | 1201 |
Naturfag | - | - | 328 | 249 | 577 |
Engelsk | 138 | 228 | 366 | 222 | 588 |
Fremmedspråk / fordypning / arbeidslivsfag | - | - | 0 | 222 | 222 |
Samfunnsfag | - | - | 385 | 249 | 634 |
Kunst og håndverk | - | - | 477 | 146 | 623 |
Musikk | - | - | 285 | 83 | 368 |
Mat og helse | - | - | 114 | 83 | 197 |
Kroppsøving | - | - | 478 | 223 | 701 |
Valgfag | - | - | 0 | 171 | 171 |
Utdanningsvalg | - | - | 0 | 110 | 110 |
Elevrådsarbeid | - | - | - | - | |
Fleksibel time | - | - | 38 | 0 | 38 |
Fysisk aktivitet | 0 | 76 | 76 | 0 | 76 |
Samlet minstetimetall |
5 234 |
2 622 | 7 856 |
Skoleeier kan omdisponere inntil 5 prosent av timetallet i fag til andre fag, jf. punkt 2.1.1. Elevene har fremdeles rett til det samlede totale minstetimetallet.
Timetallet i valgfag skal fordeles med 57 timer på 8. trinn, 57 timer på 9. trinn og 57 timer på 10. trinn.
Elever som har opplæring i samisk som første- eller andrespråk eller finsk som andrespråk og ikke følger Kunnskapsløftet-Samisk (LK-06S), skal følge ordinær fag- og timefordeling etter tabell 1.
Elevene følger læreplanene i samisk som første- eller andrespråk. Opplæringen i finsk følger læreplanen i finsk som andrespråk. Elever som har opplæring i samisk som førstespråk følger normalt læreplanen i norsk for elever med samisk som førstespråk. Elever med opplæring i samisk som andrespråk eller finsk som andrespråk følger læreplanen i norsk, med fritak fra opplæring og vurdering i skriftlig sidemål.
Opplæringen i alle andre fag skal følge læreplanene i Kunnskapsløftet.
Skoleeier bestemmer organiseringen av opplæringen i samisk eller finsk og eventuelt fremmedspråk, men skal drøfte ulike løsninger med eleven og foreldrene.
Elever som har opplæring i samisk eller finsk skal ha minst 1562 timer samlet i første- og andrespråket fordelt på minst 954 timer til førstespråket og minst 608 timer til andrespråket. Dette er 190 timer mer enn ordinære elever har i norsk (jf. tabell 1). Organiseringen av opplæringen i samisk eller finsk kan gjøres på ulike måter:
Elever som har opplæring i samisk er fritatt fra opplæring i fremmedspråk, men kan likevel velge fremmedspråk.
Elever som får opplæring etter læreplanen i finsk som andrespråk, kan søke om fritak fra opplæring og vurdering i fremmedspråk/språklig fordypning. I timene som er fastsatt for fremmedspråk/språklig fordypning, skal elever som har fått fritak, ha opplæring i norsk og/eller finsk. Skoleeier bestemmer hvilke språk eleven skal ha opplæring i, og hvordan tilbudet skal organiseres.
Elever som har opplæring i samisk eller finsk skal ha minst 512 timer i første- og andrespråket fordelt på minst 284 timer til førstespråket og minst 228 timer til andrespråket. Dette er 114 timer mer enn ordinære elever har i norsk (jf. tabell 1). Organiseringen av opplæringen i samisk vil avhenge av om eleven velger fremmedspråk eller ikke. For elever som ikke velger fremmedspråk, omdisponeres timer fra dette faget til første- og andrespråket.
Elever med samisk eller finsk kan velge et lavere minstetimetall i fremmedspråk enn 222 timer, men ikke lavere enn 190 timer. For elever som velger fremmedspråk/språklig fordypning kan timer til dette faget organiseres på ulike måter: