Ståstedsanalysen for skole
Ståstedsanalysen for skole er et refleksjons- og prosessverktøy for støtte til kvalitet i skole. Verktøyet gir støtte til å identifisere styrker og utfordringer, reflektere sammen, og å sette mål og tiltak for videre arbeid. Ståstedsanalysen kan brukes i arbeidet med skolebasert vurdering.
Ståstedsanalysen er et hjelpemiddel til arbeidet med kvalitetsutvikling i skolen. Den kan brukes til både små og store utviklingsprosesser og det er mulig å opprette flere ståstedsanalyser samtidig.
Ansatte og ledere skal i fellesskap vurdere, reflektere og analysere skolens styrker og utfordringer, gjennom å se på sammenhengen mellom resultater og praksis ved skolen. Med dette som utgangspunkt kan dere sammen velge hvilke områder dere vil prioritere i utviklingsarbeidet.
Skoleleder har ansvar for å legge til rette for prosessen og å involvere skoleeier. I tillegg må lederen informere personalet om ståstedsanalysen, og sette den i sammenheng med andre pågående arbeidsprosesser. Vi anbefaler at de ansatte er med på å finne ut når og hvordan dere skal gjennomføre ståstedsanalysen.
Eksempler på bruk
I disse to filmene ser vi eksempler på bruk av ståstedsanalysen fra Nedenes skole i Arendal og Rafsbotn skole i Alta.
Nedenes skole
Rafsbotn skole
Fasene i ståstedsanalysen
Ståstedsanalysen er delt inn i fire faser.
Rapport
Du kan når som helst i løpet av arbeidet laste ned en rapport. Denne rapporten vil inneholde tall fra fase 1, resultater fra egenvurderingen i fase 2 og vurderinger og oppfølging som ble definert i fase 3, i tillegg til drøftinger og eventuelle kommentarer dere har lagt til underveis.
Velger du "ferdigstill og del" blir vil rapporten tilgjengelig for skoleeier. Du kan når som helst oppheve delingen.
Brukerveiledning
I filmen ser du hvordan ståstedsanalysen fungerer.