Elevinvolvering i vurdering av læremidler
Vurderingen av et læremiddel henger nøye sammen med hvordan det aktuelle læremiddelet fungerer i relasjon til elevene og læreren som skal bruke det. Vi anbefaler at elevene høres i arbeidet med vurdering av læremidler. Måten det kan gjøres på må tilpasses elevenes alder, modenhet og fagets egenart.
Under overskriften «Demokrati og medvirkning» i LK2020, overordnet del, heter det: «Skolen skal være et sted der barn og unge opplever demokrati i praksis. Elevene skal erfare at de blir lyttet til i skolehverdagen, at de har reell innflytelse, og at de kan påvirke det som angår dem.» Meld. St. 6 (2019-2020) «Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» peker på at inkludering i skolen handler om at alle elever skal oppleve at de har en naturlig plass i fellesskapet. De skal føle seg trygge og kunne erfare at de er betydningsfulle, og at de får medvirke i utformingen av sitt eget tilbud. Elevinvolvering i vurdering av læremidler er også i tråd Barnekonvensjonens artikkel 13 som omhandler barnets rett til å si sin mening i alt som vedrører det, og artikkel 3 som slår fast at ved alle handlinger som berører barn skal barnets beste være et grunnleggende hensyn.
Læremidlene er en sentral del av elevenes skolehverdag, og det er dermed naturlig at de involveres i vurderingen av disse.
Digitale ferdigheter
I LK2020 er arbeidet med digitale ferdigheter beskrevet for alle fag under teksten «Om faget». I læreplanvisningen er disse koblet opp mot kompetansemål som inneholder digitale ferdigheter.
Læremidler med god kvalitet støtter arbeidet med digitale ferdigheter.
Arbeid med digital kompetanse i skolen.
Mulighetene i digitale læremidler
Meld. St. 6 (2019-2020) «Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» peker på mulighetene som ligger i digitale læremidler: «Digitale læremidler kan være en god støtte for lærerne når de skal tilpasse undervisningen til den enkelte, dersom de brukes riktig. Med digitale læremidler kan for eksempel elevene få oppgaver tilpasset sitt nivå.» Digitale læremidler gir gode muligheter for å tilpasse ulike elevers læringsbehov innenfor en rekke kompetanseområder både skriftlig, visuelt, auditivt, m.m. Meldingen viser også til at digitale læremidler kan bidra til økt motivasjon og engasjement.
Digitale læremidler med god kvalitet utnytter ulike modaliteter (tekst, lyd, bilde, animasjon, film osv.) til å tilpasse læringen til ulike elevers behov.
Universell utforming i digitale læremidler
Utforming av tilgjengelige digitale læremidler handler om hvordan man legger til rette for at flest mulig, uavhengig av funksjonsevne, kan benytte ressursene. Digitale læremidler skal utformes i henhold til retningslinjer for tilgjengelig webinnhold (WCAG-standard) på minimum AA-nivå. Universell utforming er et viktig hensyn for å sørge for inkludering i læremidler, og for at alle elever skal oppleve at de har en naturlig plass i fellesskapet jf. Meld. St. 6 (2019-2020). Krav om universell utforming i digitale læremidler medfører at:
- Læremiddelet har informasjon som alle elever kan oppfatte.
- Læremiddelet gjør det mulig å tilpasse innhold på forskjellige måter (f.eks. ved enklere layout, tekstalternativer til alt ikke-tekstlig innhold og teksting av lydbaserte innslag).
Les om universell utforming og WCAG-standarden:
Støtte til vurdering av personvern og informasjonssikkerhet i læremidler
Personvernforordningen (GDPR) gjelder digitale læremidler. Skoleeier har ansvaret for at elevens personvern ivaretas. Innkjøper av digitale læremidler må sjekke at læremiddelutvikleren har ivaretatt kravet til personvern i læremiddelet på en forsvarlig måte. Udir har oppdatert veiledning til hvordan skoleeier kan ivareta dette ansvaret på siden "Personvern (GDPR)". KS har også støtte til vurdering av personvern og informasjonssikkerhet i læremidler gjennom prosjektet SkoleSec.
Vi anbefaler at siden "Personvern (GDPR)" samt SkoleSec fra KS brukes som tillegg til veilederne for å vurdere kvalitet i læremidler i norsk, engelsk, matematikk og i alle fag. Udir utvikler også konkret støtte til å vurdere personvern og informasjonssikkerhet i læremidler i en kompetansepakke for skoleeiere og skoleledere som vil være klar høsten 2022.
Kjernen i prinsippet om personvern er at den enkelte skal ha kontroll over og i størst mulig grad kunne bestemme over egne personopplysninger, ha rett til å få vite hvilke opplysninger andre kjenner til om en selv, og hva opplysningene brukes til. Dersom læremiddelet som vurderes lagrer elevdata, er det viktig at skoleeier og skolen gjør seg kjent med hvordan sikkerheten for disse elevdataene ivaretas i læremiddelet.
Utdanningsdirektoratet anbefaler bruk av Feide/Nye Feide (Feide 2.0) som innloggingsløsning i alle digitale læremidler. Feide er den nasjonale løsningen for trygg innlogging og datadeling i utdanning og forskning.
Kravet til nynorsk- og bokmålsutgaver av samme læremiddel
For læremiddel som skal brukes regelmessig i opplæringa og dekker vesentlige deler av kompetansemålene eller er viktig for de grunnleggende ferdighetene i faget, er det et krav om at skoleeier/skolen kun kan bruke læremiddel som foreligger på nynorsk og bokmål samtidig, jf. Forskrift til opplæringslova, § 17-1. Elevens rett til læremiddel på eiga målform. Dette omtales også som «parallellitetskravet».
Risikovurdering av innhold
Ved anskaffelse og bruk av læremidler, har skoleeiere i samarbeid med virksomhetsledere ansvar for å vurdere om innholdet i læremidlene kan representere en økt risiko knyttet til trusselbildet for kommunen, fylkeskommunen eller skolen. Dersom slik risiko identifiseres i aktuelle læremidler, må skoleeier vurdere iverksetting av forebyggende tiltak. Dersom skoleeier eller skolene opplever negative reaksjoner på innhold i læremidler som tas i bruk, bør politi eller PST kontaktes slik at radikalisering kan forebygges så raskt som mulig. Les mer om risikovurdering.