Kompetansestrategi – barnehage

Strategien "Kompetanse for fremtidens barnehage" er et viktig virkemiddel for å støtte implementering av rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Strategien er revidert og gjelder for perioden 2018–2022.

Barnehagetilbud av høy kvalitet

Strategiens mål er å sikre alle barn et barnehagetilbud av høy kvalitet. Den skal bidra til at:

  • andelen barnehagelærere øker
  • andelen barne- og ungdomsarbeidere øker
  • alle ansatte i barnehagen får mulighet til videreutdanning
  • flere barnehagelærere har kompetanse på mastergradsnivå
  • alle barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling

Kompetansetiltak

Karriereveier og utviklingsmuligheter for ansatte i barnehagen er beskrevet i strategien. Kompetansetiltakene som inngår er rettet mot alle grupper ansatte.

Tiltak for barnehagelærere, andre pedagoger og styrere er:

  • videreutdanning for barnehagelærere
  • lederutdanning for styrere
  • tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk
  • mastergrader og doktorgrad
  • veiledning av nytilsatte nyutdannede barnehagelærere

Tilbak for barne- og ungdomsarbeidere og assistenter er:

  • arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning
  • fagbrev som barne- og ungdomsarbeider/praksiskandidatordningen
  • fagskoleutdanning i oppvekstfag for barnehageansatte
  • kompetansehevingsstudier for fagarbeidere og assistenter
  • barnehagefaglig grunnkompetanse

Kompetanseutvikling for hele personalgruppen

I tillegg er barnehagebasert kompetanseutvikling et tiltak som involverer hele personalet, og som foregår i den enkelte barnehage. Tiltaket vil være sentralt i regional ordning for kompetanseutvikling for barnehage. En ordning hvor relevante barnehageaktører inngår i regionale samarbeidsfora som skal enes om prioriteringer for kompetanseutvikling.

Skal støtte implementering av rammeplanen

Fire prinsipper skal ligge til grunn for utvikling, organisering og innhold i kompetanseutviklingen:

  • Kompetansetiltakene skal bidra til å realisere rammeplanens intensjoner og krav.
  • Barnehagens eier og ledelse skal legge til rette for kompetanseutvikling for alle ansatte.
  • Individuelle og kollektive kompetansetiltak skal ses i sammenheng.
  • Aktørene i barnehagesektoren skal samarbeide om kompetanseutvikling.

Fire tematiske satsingsområdene gir overordnede føringer for kompetanseutviklingen i barnehagesektoren. Områdene er forankret i rammeplanen og gir rom for å vurdere lokale kompetansebehov. Satsingsområdene er:

  • barnehagen som pedagogisk virksomhet
  • et inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og danning
  • språk og kommunikasjon
  • barnehagens verdigrunnlag

Last ned strategien "Kompetanse for fremtidens barnehage" (pdf)

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!