Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 22. juni 2015 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2015-08-01T00:00:00 +2
Formål
Skogfaget skal legge grunnlaget for yrkesutøvelse innen forvaltning og drift av skog. Skogbruk omfatter verdiskaping basert på forvaltning av store nasjonale ressurser. Skogbruket er en betydelig aktør i framtidens bioøkonomi. Riktig forvaltning og drift er viktig i et klimaperspektiv, for å optimalisere produksjon av trebaserte klimanøytrale produkter og økt Co2 binding. Skogbransjen etterspør profesjonelle yrkesutøvere som behersker hensiktsmessige driftsmetoder, og har kompetanse knyttet til forvaltning av skogressurser i et langsiktig bærekraftig perspektiv.
Opplæringen skal bidra til å utvikle yrkesutøvere som kan bruke skogsmaskiner, velge hensiktsmessige metoder og ta i bruk ny kompetanse i drift av skog. Det skal legges til rette for at lærlingen får erfaring med å foreta raske og selvstendige vurderinger og beslutninger, og å kunne ta vare på egen og andres sikkerhet.
Opplæringen i skogfaget skal ha en bærekraftig tilnærming som tar økonomiske, økologiske og sosiale hensyn. Opplæringen i skogfaget skal legge grunnlag for videre kompetansebygging og være et utgangspunkt for livslang læring innen skognæringen.
Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev i skogfaget. Yrkestittel er Skogsoperatør.
Struktur
Skogfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng
Oversikt over hovedområdene:
Årstrinn | Hovedområder | |
Vg3 opplæring i bedrift | Bransjelære | Skogsdrift og skogbrukstiltak |
Hovedområder
Bransjelære
Hovedområdet handler om informasjonsinnhenting og rapportering av arbeid i skog. I dette inngår bruk av skogbruksplan og digitale verktøy til navigering, planlegging og dokumentasjon av arbeidsoppgaver. Helse, miljø og sikkerhet inngår i hovedområdet. Bærekraftig forvaltning, miljøstandarder og gjeldende regelverk for bransjen er sentralt.
Skogsdrift og skogbrukstiltak
Hovedområdet omfatter arbeidsprosesser innen skogsdrift og skogbrukstiltak. I dette inngår planlegging og gjennomføring av arbeid i skog i tråd med gjeldende miljøstandard og regelverk. Virkesutnytting og lønnsomhet er sentralt i området.
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I skogfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Muntlige ferdigheter i skogfaget innebærer å foreslå, diskutere og begrunne faglige valg og løsninger i arbeidsutførelsen. Det betyr også å kommunisere med kollegaer, oppdragsgivere, kunder og andre faggrupper.
Å kunne skrive i skogfaget innebærer å rapportere og dokumentere. Det betyr å kommunisere med oppdragsgiveren og med offentlige og private samarbeidspartnere.
Å kunne lese i skogfaget innebærer å forstå innholdet i og bruke arbeidsbeskrivelser, miljøskjema, bruksanvisninger, HMS-datablader og regelverk. Det betyr å orientere seg i faglitteratur.
Å kunne regne i skogfaget innebærer å utføre relevante målinger og beregninger. Det innebærer å kalkulere priser og utføre beregninger knyttet til økonomisk planlegging og drift.
Digitale ferdigheter i skogfaget innebærer å innhente og utveksle informasjon og dokumentasjon via Internett. Det betyr å bruke GPS, digitale kart og andre digitale hjelpemidler i skogsmaskinen.
Kompetansemål
Etter Vg3
Bransjelære
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- forklare prinsippet for bærekraftig forvaltning og gjøre rede for hvordan dette ivaretas i nasjonale miljøstandarder for skogbruket
- bruke skogbruksplan, kart og GPS til navigering, planlegging og dokumentasjon av arbeidsoppgaver
- påvise og rapportere avvik og dokumentere resultater etter skogsdrift med digitale verktøy
- innhente relevante data og dokumentere tiltak med digitale verktøy og bruke Internett
- kommunisere og samarbeide med kollegaer, andre yrkesutøvere, rettighetshavere og interessegrupper i tilknytning til arbeid i skog
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforhold i skogbransjen, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
- vurdere risiko og ivareta helse, miljø og sikkerhet under arbeid i skog.
- utføre arbeidsoppgaver i skog på en ergonomisk riktig måte
Skogsdrift og skogbrukstiltak
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- planlegge og vurdere hogstform ved etablering av ny skog og kunne velge foryngelsesmetode
- planlegge og vurdere behov for ungskogpleie
- vurdere behov for forhåndsrydding før tynning og hogst
- planlegge tynning, foryngelseshogst og framkjøring av virke i tråd med gjeldende miljøstandard og regelverk
- vurdere skaderisiko før tynning
- utføre tynning og foryngelseshogst med hogstmaskin etter gjeldende miljøstandard og regelverk
- kunne anvende gjeldende tømmerreglement
- kunne utføre aptering og forklare hvordan en apteringsinstruksjon fungerer
- utføre kontroll og kalibrering av produksjonsutstyr
- kjøre fram skogsvirke med lassbærer etter gjeldende miljøstandard og regelverk
- utføre hogst med motorsag etter gjeldende miljøstandard og regelverk
- utføre regelmessig vedlikehold på hogstmaskin, lassbærer og motorsag
- vurdere risiko for kjøreskader og planlegge og gjennomføre forebyggende tiltak ved behov
- kalkulere driftspris og utføre driftsoppfølging for å vurdere lønnsomhet av gjennomført drift
Vurdering
Vg3 skogfaget
Bestemmelser for sluttvurdering:
Hovedområder | Ordning |
Bransjelære Skogsdrift og skogbrukstiltak | Alle skal opp til fagprøven som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på tre virkedager. Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, må ha bestått eksamen på Vg3-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.