- Purpose
- Main subject areas
- Teaching hours
- Basic skills
-
Competence aims
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 – studieforberedende program og Vg2 – yrkesfaglig utdanningsprogram
- Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram
- Etter påbygning til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- Assessment
Etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Muntlig samhandling
The aims of the training are to enable the apprentice to- presentere faglige emner og gi tilbakemelding på andres presentasjoner
- presentere et tegnspråklig tema for en målgruppe som ikke kan tegnspråk
- diskutere og reflektere rundt det å tilhøre en språklig og kulturell minoritet
- beherske og forklare prinsippene i enkel kommunikasjon på ”International Sign” - IS
Tegnspråktekster
The aims of the training are to enable the apprentice to- analysere tekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdier de representerer
- gjengi innholdet i et utvalg nordiske tekster
- analysere og vurdere hvordan døve og tegnspråk fremstilles i ulike medier
- produsere og vurdere egne tekster i ulike sjangere
- bruke digitale verktøy til å analysere egne og andres tegnspråktekster
Språk og kultur
The aims of the training are to enable the apprentice to- vurdere språklige nyanser ved oversettelser mellom tegnspråk og norsk
- gjøre rede for utviklingslinjer i norsk og internasjonal døvehistorie
- gjøre rede for hvordan norsk tegnspråk har blitt og blir påvirket av andre tegnspråk
- vurdere sammenhengen mellom språk og identitet
- drøfte hvordan identitet kan påvirke kulturelle uttrykksformer i tegnspråkmiljø
Side 11 Av 14