Læreplan i dekk, valgfritt programfag Vg2 – programområde for maritime fag (MAR4-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. april 2016 etter delegasjon i brev av 13. september 2013 fra Kunnskapsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2016-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2021-07-31T00:00:00 +2

Formål

Valgfritt programfag dekk skal legge grunnlaget for yrkesutøvelse om bord på fartøy og flytende installasjoner. Det nasjonale og internasjonale samfunnet er avhengig av driftssikre og velfungerende fartøy med avansert teknologi, miljøvennlig drivstoff og automatiserte prosesser. Valgfritt programfag dekk skal bidra til å utvikle dyktige medarbeidere med høy kompetanse for drift av fartøyet. Programfaget skal fremme økt bevissthet om miljømessige utfordringer om bord, slik at hensynet til ressursutnyttelse og bærekraftig utvikling ivaretas.

Maritime virksomheter opererer i et internasjonalt marked og næringsliv og utgjør et flerkulturelt og tverrfaglig arbeidsfellesskap. Opplæringen skal bidra til å utvikle den enkeltes evne til samarbeid og kommunikasjon på tvers av grenser for kulturer og fagområder. Opplæringen skal også bidra til å utvikle forståelse for sikkerhet og regelverk. Rutiner om bord på fartøy skal være sentrale elementer i opplæringen. Programfaget skal bidra til å utvikle elevens selvstendighet og omstillings- og vurderingsevne.

Opplæringen skal omfatte spesifikke arbeidsoppgaver knyttet til fartøyets drift og operasjon. Opplæringen skal legge til rette for en praktisk og variert opplæring i rutiner og systemer i dekkdepartementet. Opplæringen skal legge grunnlag for fagkompetanse med mulighet for videre fordypning og spesialisering innenfor maritim virksomhet.

Opplæringen gjennomføres i henhold til den internasjonale konvensjonen om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, 1978 (STCW) med endringer, herunder fagopplæring etter regel II/5 og sikkerhetsfamiliarisering etter regel VI/1.

Struktur

Programområdet for maritime fag består av tre felles programfag og to valgfrie programfag. Den enkelte elev skal velge ett av de valgfrie programfag. Programfagene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over programfagene og hovedområdene i valgfritt programfag dekk:

Årstrinn

Felles programfag

Vg2

Drift og operasjon

Skipstekniske tjenester

Dokumentasjon og kvalitet

Årstrinn

Valgfrie programfag

Vg2

Dekk

Maskin

Årstrinn

Valgfritt programfag dekk - hovedområder

Vg2

Beredskapsoppgaver og kommunikasjon

Fartøyets navigasjon og operasjon

Vakttjeneste

Hovedområder

Beredskapsoppgaver og kommunikasjon

Hovedområdet omhandler ulike beredskapsoppgaver herunder operasjon av redningsfarkost og mob-båt. Videre omfatter hovedområdet også SRC/VHF radiokommunikasjon.

Fartøyets navigasjon og operasjon

Hovedområdet omfatter oppgaver knyttet til fartøy under navigasjon herunder navigasjonsberegninger, stabilitetsberegning, bunkring, fortøyning og ankring. Vær og klima inngår i hovedområdet. Lasting og lossing, sikring av last med grunnleggende stabilitetsberegning er del av hovedområdet. Videre inngår bruk av verneteknikker og personlig sikkerhet i hovedområdet. Signaler og lanterner er også en del av hovedområdet.

Vakttjeneste

Hovedområdet omhandler vakthold og rutiner tilknyttet dekksdepartementet. Videre inngår skipets alarminstruks, nødplaner og sikkerhetsstyringssystemer i hovedområdet. Bruk av forbedringssystem og avviksrapportering er en del av hovedområdet.

Timetall

Timetall er oppgitt i 60-minutters enheter.

Vg2

Dekk: 140 årstimer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I valgfrie programfag dekk forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Muntlige og skriftlige ferdigheter i valgfrie programfag dekk innebærer å beskrive, forklare og dokumentere arbeidsoppgavene på norsk og engelsk. Det innebærer også å kunne formulere, muntlig og skriftlig, risikovurderinger og avviksrapporter. Videre dreier det seg om å kunne bruke et presist språk for å unngå feil og misforståelser.

Å kunne lese i valgfrie programfag dekk innebærer å forstå og følge arbeids- og reparasjonsbeskrivelser, prosedyrer, håndbøker og standarder på norsk og engelsk. Videre innebærer det å kunne forstå relevant regelverk.

Å kunne regne i valgfrie programfag dekk innebærer å foreta innstillinger på maskiner og utføre beregninger av trykk, temperatur og blandingsforhold i væsker og gasser. Det innebærer også å kunne beregne tid og seilasdistanse.

Digitale ferdigheter i valgfrie programfag Dekk innebærer å bruke digitale verktøy ved planlegging, drift og operasjon, dokumentasjon og kommunikasjon. I forbindelse med overvåking, feilsøking og innstillinger av maskiner og utstyr brukes digitalt utstyr som verktøy.

Kompetansemål

Dekk

Beredskapsoppgaver og kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • dokumentere gjennomført opplæring som fører av redningsfarkost og mob-båt
  • dokumentere gjennomført opplæring som radiooperatør SRC/VHF-sertifikat

Fartøyets navigasjon og operasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive grunnleggende prinsipper for navigasjon og utføre enkle navigasjonsberegninger
  • forklare hvordan vær og klima påvirker seilasen
  • utføre grunnleggende stabilitetsberegning
  • dokumentere gjennomført opplæring for behandling og sikring av last
  • planlegge og vurdere bruk av førtøynings- og ankringsutstyr
  • beskrive hvordan arbeid i lukkede rom og arbeid i høyden skal utføres
  • gjøre rede for bruk av signaler og lanterneføring

Vakttjeneste

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive vakttjeneste etter fastlagte retningslinjer inkludert daglige rutiner i dekksdepartementet
  • forklare hensikt og vikermåte til nødstrømsanlegg, brannpumpe og nødlensepumpe
  • planlegge og vurdere bruken av nødutstyr som finnes i dekksdepartementet
  • beskrive hensikten med forbedrings- og avviksrapportering

Vurdering

Vg2 maritime fag

Bestemmelser for sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Drift og operasjon

Skipstekniske tjenester

Dokumentasjon og kvalitet

Dekk

eller

Maskin

Eleven skal ha en standpunktkarakter i hvert av de felles programfagene og i ett valgfritt programfag.

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Drift og operasjon

Skipstekniske tjenester

Dokumentasjon og kvalitet

Dekk

eller

Maskin

Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor både de felles programfagene og ett valgfritt programfag inngår.

Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Drift og operasjon

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen programfaget.

Skipstekniske tjenester

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen programfaget.

Dokumentasjon og kvalitet

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen programfaget.

Dekk

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen dersom dette valgfrie programfaget er valgt.

Maskin

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen dersom dette valgfrie programfaget er valgt.

Drift og operasjon

Skipstekniske tjenester

Dokumentasjon og kvalitet

Dekk

eller

Maskin

Privatisten skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor både de felles programfagene og ett valgfritt programfag inngår.

Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Gjennomgått opplæring etter Sjøfartsdirektoratets krav om grunnleggende sikkerhetsopplæring skal ikke inngå i grunnlaget for standpunktkarakter, men dokumenteres med eget kursbevis.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!