Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 14. desember 2007 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2023-07-31T00:00:00 +2
Formål
Dimensjonskontrollfaget skal bidra til å utvikle kompetente fagarbeidere til kontroll og verifisering av detaljer og sammenstillinger i mekanisk industri. Videre skal faget bidra til å ivareta høye krav til helse, miljø og sikkerhet, nøyaktighet og sporbarhet.
Opplæringen skal bidra til at lærlingen utvikler praktiske evner og faglig innsikt i metoder og arbeid med måleverktøy, målefiksturer og koordinatmålemaskiner i henhold til gjeldende kvalitetssystemer. Videre skal opplæringen fremme en helhetlig forståelse for faget og bidra til at lærlingen utvikler evne til å jobbe selvstendig og nøyaktig.
Opplæringen i dimensjonskontrollfaget skal legge til rette for variert trening i kontrollarbeid knyttet til hele produksjonsprosessen. Videre skal opplæringen legge til rette for samarbeid med andre faggrupper. Opplæringen skal gjennomføres i tråd med gjeldende standarder og retningslinjer for arbeid med dimensjonskontroll.
Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er dimensjonskontrollør.
Struktur
Dimensjonskontrollfaget består av tre hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområdene:
Årstrinn | Hovedområder | ||
Vg3 / opplæring i bedrift | Tekniske tegninger | Kontrollteknikk | Kvalitet og dokumentasjon |
Hovedområder
Tekniske tegninger
Hovedområdet omfatter tekniske tegninger og geometriske toleranser. Videre omfatter det toleranser for form, retning, beliggenhet og kast. Referanser og referansesystemer og maksimum material-prinsipp inngår også i hovedområdet.
Kontrollteknikk
Hovedområdet omfatter planlegging av kontrollprosess, valg av måleinstrumenter og metoder. Målinger med måleverktøy, målefiksturer og koordinatmålemaskiner inngår i hovedområdet.
Kvalitet og dokumentasjon
Hovedområdet omfatter rapportering, registrering og lagring av måleresultat og avvik. Sporbarhet, kvalitetssystem og helse, miljø og sikkerhet står sentralt i hovedområdet.
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I dimensjonskontrollfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i dimensjonskontrollfaget innebærer å drøfte faglige løsninger og rapportere til oppdragsgiveren.
Å kunne lese i dimensjonskontrollfaget innebærer å forstå og bruke tekniske tegninger, standarder, tabeller og retningslinjer.
Å kunne regne i dimensjonskontrollfaget innebærer å utføre geometriske og trigonometriske beregninger.
Å kunne bruke digitale verktøy i dimensjonskontrollfaget betyr å bruke databasert verktøy til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og kommunikasjon.
Kompetansemål
Etter Vg3
Tekniske tegninger
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke tekniske tegninger, spesifikasjoner og standarder
- kontrollere detaljenes geometriske toleranser i henhold til tegninger og gjeldende standarder
- kontrollere detaljenes form, retning, beliggenhet og kast
- bruke referanser og referansesystemer på tegninger
- bruke maksimum material-prinsippet og redegjøre for prinsippet
Kontrollteknikk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- planlegge og tilrettelegge oppgaver i henhold til kontrollprosesser
- velge måleinstrumenter og kontrollmetode i henhold til arbeidsoppdrag og instrukser og begrunne valgene
- utføre geometriske og trigonometriske beregninger
- utføre målinger med måleverktøy, målefiksturer og koordinatmålemaskiner
- vurdere måleresultatet og signere for utførte operasjoner
- stille inn standard måleverktøy og målefiksturer
- programmere koordinatmålemaskiner og kvalitetssikre måleprogrammer
- kontrollere overflatebeskaffenhet ved hjelp av måleverktøy
- vedlikeholde måleverktøy, målefiksturer og koordinatmålemaskiner
- forklare hvordan materialbehandling og produksjonsprosess kan påvirke måleresultatene
- forklare prinsipper for måleusikkerhet
Kvalitet og dokumentasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- dokumentere måleresultater i henhold til kontrollprosesser
- registrere og rapportere avvik i henhold til gjeldende kvalitetssystem
- forklare hovedprinsippene i kvalitetssystemet
- presentere måleresultater og drøfte dem med oppdragsgiveren
- bruke rutiner for behandling av deler med avvik
- forklare hensikten med kalibrering av måleverktøy
- utføre kontroll av sporbarhet
- utføre arbeid i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- bruke verneutstyr tilpasset arbeidsoppgaven
Vurdering
Vg3 dimensjonskontrollfaget
Bestemmelser for sluttvurdering:
Hovedområder | Ordning |
Tekniske tegninger Kontrollteknikk Kvalitet og dokumentasjon | Alle skal opp til fagprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på ti virkedager. Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, må ha bestått eksamen på Vg3-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.