Gode relasjoner som grunnlag for læring – hva kan vi lære av TALIS 2018?

Hvilke utfordringer står lærere og skoleledere overfor? Og hvordan oppfatter de sine arbeidsforhold? Dette er blant spørsmålene som belyses i denne boken som er basert på data fra den internasjonale TALIS-studien.

I denne tredje publikasjonen av resultater fra TALIS 2018-studien går forskerne mer i dybden på noen av hovedresultatene fra TALIS, en internasjonal undersøkelse av læreres og skolelederes yrkeshverdag og arbeidsbetingelser. Undersøkelsen ble gjennomført i 2018 i 48 land, derav i alle de nordiske landene.

Blant temaene som behandles er kompetanseutvikling blant skoleledere, innovasjon i skolen og hvilken betydning den har, samt bruk av IKT i skole og undervisning. Boken omhandler også samarbeid mellom lærere, og ser spesielt på nyutdannede læreres trivsel og jobbmotivasjon. Resultatene ses i relasjon til annen norsk forskning på området, slik at de kan føre til nyttige diskusjoner og refleksjoner om norsk skole, norske lærere og skoleledere.

Ved å se forskningsresultatene i relasjon til aktuelle utfordringer og diskusjoner i norsk skole, er målet med boken å bidra til kunnskapsheving om hvordan skolen virker, og hvordan den kan forbedres. Boken er ment å informere både skolens ansatte, lærere og skoleledere, men også de som former landets utdanningspolitikk og framtidens skole.

Kort oppsummering av tema og funn fra hvert kapittel:

Hva er TALIS?

 

Om denne boken