Elevundersøkelsen 2021 - Hovedrapporten

Nedgang på samtlige læringsmiljøindekser for elever på 7. trinn

Hovedfunn

  • Elevene skårer jevnt over høyt på de fleste læringsmiljøindeksene.
  • For 7. trinn er det en reduksjon av samtlige læringsmiljøindekser.
  • Arbeid med skoleledelse og felles regler har betydning for godt læringsmiljø og motivasjon.
  • Felles regler og lærertetthet har klar innvirkning på forekomst av mobbing.

Elevene skårer jevnt over høyt på de fleste av læringsmiljøindeksene

Elevene opplever særlig at læringsmiljøet er preget av trivsel, støtte fra lærer, at de får faglige utfordringer, at foreldre støtter opp om skolen, og at de voksne er samkjørte i reaksjoner på brudd på ordensreglene.

De læringsmiljøindeksene elevene skårer dårligst på er motivasjon og vurdering for læring.

For 7. trinn er det en reduksjon av samtlige læringsmiljøindekser

Selv om de fleste elever skårer høyt på læringsmiljøindeksene, er det for elever på 7. trinn en nedgang på samtlige læringsmiljøindekser fra 2020 til 2021. Det er særlig synlig for motivasjon. Dette kan ses på som del av nedadgående trend når man ser resultatene over tid.

Forskerne har ikke sett den samme trenden for 10. trinn og vg1. Det er ved disse tre trinnene at det er obligatorisk for skolene å gjennomføre Elevundersøkelsen hver høst.

Arbeid med skoleledelse og felles regler har betydning for godt læringsmiljø og motivasjon

Analysene i denne rapporten bekrefter at et godt læringsmiljø har positiv innvirkning på mestring og motivasjon. Elevenes opplevelse av støtte hjemmefra har en direkte positiv innvirkning på deres opplevelse av læringsmiljøet og deres mestring og motivasjon. I dette ligger en kime til sosial ulikhet. Elever som mangler tilstrekkelig støtte hjemmefra, kan skåre lavere på læringsmiljøindeksene.

Videre viser analysene at arbeid med skoleledelse og felles regler kan ha positive virkninger på både lærer–elevrelasjoner, læringskultur og ikke minst motivasjon. Resultatene viser også at en må arbeide ulikt på skole- og elevnivå for å øke elevenes motivasjon og mestring. På elevnivå må det arbeides mot å bedre relasjonen mellom elever og lærer, mens på det på skolenivå må arbeides med skoleledelse, rutiner og drives et kontinuerlig arbeid med læringsmiljøet.

Felles regler og lærertetthet har klar innvirkning på skolenes håndtering av mobbing

På de skolene hvor elevene opplever at de har klare retningslinjer for hvordan en skal ha det sammen, opplever de også at skolen tar tak i mobbing og prøver å gjøre noe med det. God voksentetthet vil også være avgjørende for å oppdage mobbing og sette i verk tiltak.

Det er ulike måter å forstå og definere mobbing på. Dette har betydning for hvordan en setter inn tiltak. UNESCO og World Anti-Bullying Forum definerer mobbing som noe som skjer i en sosial kontekst, der voksne og skolen er ansvarlige for at de lar ubalanse i relasjoner og mobbeadferd oppstå. Resultatene i denne rapporten indikerer at tiltak mot mobbing ofte bør rettes mot skolen som helhet, og ikke bare mot elever som er involvert i mobbing.

Elevundersøkelsen

Dette er Elevundersøkelsen

Om denne rapporten