Sluttrapport om gratis kjernetid i barnehage

Bedre skoleresultater på 3., 5. og 8. trinn, men ikke på 10. trinn

Barn med innvandrerbakgrunn som fikk tilbud om gratis kjernetid i barnehagen fikk bedre leseferdigheter på 3., 5. og 8. trinn. Men gratis kjernetid har ikke hatt effekt på avgangskarakterene deres fra 10. trinn.

Hovedfunn

  • Forskere finner ingen forskjell i avgangskarakterer fra ungdomsskolen mellom barn med innvandrerbakgrunn fra bydeler med og uten gratis kjernetid i barnehagen før og etter at tiltaket ble innført.
  • Gratis kjernetid har heller ikke påvirket avgangskarakterene til barn med innvandrerbakgrunn fra lavinntektsfamilier eller for barn uten innvandrerbakgrunn.
  • Disse funnene skiller seg fra de tidligere rapportene, som blant annet fant at gratis kjernetid i barnehagen hadde positive effekter på barnas lesemestring på 3., 5. og 8. trinn.

Det kan være flere grunner til at de positive effektene av gratis kjernetid i barnehage ikke lenger er synlige i avgangskarakterene fra 10. trinn. Kanskje er det stort trykk på å utjevne forskjeller mellom elever de siste årene i grunnskolen. Kanskje er det vanskeligere å plukke opp små forskjeller i grunnskolekarakterene, sammenlignet med for eksempel nasjonale prøver som viste effekt på lesemestring på 5. og 8. trinn. Eller så blir effekten av gratis kjernetid i barnehage svakere over tid, og er borte etter ti års grunnskole.

Det er ikke uvanlig at effekter av ulike intervensjoner i barndommen, blir svakere over tid. Kognitive effekter av ulike intervensjoner i barndommen kan også bli svakere og forsvinne, for så å dukke opp igjen som en høyere sannsynlighet for å fullføre utdanning eller ha bedre impulskontroll som voksne. Hvorvidt det siste kan gjelde for barna som fikk tilbud om gratis kjernetid i barnehagen, vil vi først kunne studere om noen år. Da er de som fikk tilbudet om gratis kjernetid blitt gamle nok til å fullføre videregående skole, og skal studere eller starte i arbeidslivet. 

Rapportserie: Gratis kjernetid i barnehage