Delrapport 1

Gratis kjernetid i barnehager i Oslo

Barn med innvandrerbakgrunn som bor i bydeler med tilbud om gratis kjernetid gjør det bedre på kartleggingsprøvene på 3. trinn.

I perioden 2011 til 2014 gjennomførte SSB og FAFO en evaluering av tilbudet om gratis kjernetid for fire- og femåringer i bydelene Alna, Stovner, Grorud, Bjerke og Søndre Nordstrand. Høsten 2015 fikk SSB i oppdrag å følge opp barna fra denne evalueringen gjennom analyser av barnas resultater gjennom skoleløpet og til de avslutter grunnskolen. Den første rapporten i dette prosjektet er nå klar. Den omhandler barnas resultater på kartleggingsprøver på tredje trinn.

Bedre resultater på kartleggingsprøvene

Barn med innvandrerbakgrunn som bor i bydeler med tilbud om gratis kjernetid gjør det bedre på kartleggingsprøvene på 3. trinn sammenlignet med barn med innvandrerbakgrunn som bor i andre bydeler. Det er ingen slik forskjell for barna uten innvandrerbakgrunn i bydelene med gratis kjernetid. Det er altså en sammenheng mellom å bo i en bydel som tilbyr gratis kjernetid og senere å ligge over bekymringsgrensen på kartleggingsprøvene både i lesing og regning for innvandrerbarn. På samtlige trinn er det flere i bydeler med gratistilbud som scorer over bekymringsgrensen, og altså færre som dermed trenger ekstra oppfølging.

Forskjeller utjevnes ikke

En tidligere rapport fra den samme studien viste at det var forskjell i resultatene på kartleggingsprøver på 1. trinn for innvandrerbarn i bydeler med og uten gratis kjernetid. Det er interessant å merke seg at resultatene for tredje trinn jevnt er så godt som identiske med resultatene for første trinn. Skolen har altså ikke lykkes i å jevne ut forskjeller i resultater på kartleggingsprøvene mellom elever i bydeler med og uten tilbud om gratis kjernetid.

Gratis kjernetid betyr mer for jenter

I bydeler med gratis kjernetid i barnehagen er det særlig jenter og barn fra familier hvor mor ikke jobber eller hvor familiens inntekt er lav, som gjør det bedre på kartleggingsprøvene. 

Rapportserie: Gratis kjernetid i barnehage