Samisk fordypning (SFS02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utvikle og fordype seg i problemstillinger knyttet til språk eller tekst ut fra egne interesser ogpresentereresultatet av arbeidet ved å bruke ulike uttrykksformer
Å presentere er å vise, forklare og legge frem et faglig emne eller et produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med en presentasjon er å gjøre emnet eller produktet tilgjengelig for andre. Presentere kan også bety å illustrere og å demonstrere.
- undersøke ogpresenterenoen likheter og forskjeller mellom de samiske språkene når det gjelder språk, skriftlige tekster eller muntlige tradisjoner
Å presentere er å vise, forklare og legge frem et faglig emne eller et produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med en presentasjon er å gjøre emnet eller produktet tilgjengelig for andre. Presentere kan også bety å illustrere og å demonstrere.
- utforskeog gjøre rede for hvordan eventyr, sagn, myter og andre muntlige tradisjoner kommer til syne i ulike nyere tekster
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- utforskeog
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
sammenlignespråkbruk og retoriske virkemidler i ulike medier og sammenhengerÅ sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- skape digitale produkter som kombinerer ulike medietyper
- utforskeog
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
vurderehvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon og også språkvalgÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- formidle egne opplevelser og tolkninger av tekster kreativt med og uten bruk av digitale verktøy
- reflekterekritisk over egen rolle i digital kommunikasjon, og hvordan eleven framstiller seg selv og andre på nett
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- brukekilder på en kritisk og etterprøvbar måte og følge regler for personvern og opphavsrett
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- dokumentere ogvurdereegen utvikling i arbeidet med faget
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i fordypning i samisk på 8., 9. og 10. trinn når de arbeider med og presenterer ulike problemstillinger knyttet til språk eller tekst. De viser og utvikler kompetanse når de arbeider kreativt med å utvikle egne tekster og digitale produkter med ulike medier. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de bruker kunnskaper om og reflekterer over samiske språk, samisk kultur og samfunn i sin tekstproduksjon.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å legge til rette for utforskende og kreative prosesser der elevene får bruke egne interesser som utgangspunkt for læring. Læreren skal legge til rette for varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide oppdagende og utforskende, både alene og sammen med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i fordypning i samisk. Elevene skal få anledning til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle ferdigheter i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen i fordypning i samisk etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i fordypning i samisk basert på den samlede kompetansen eleven har vist muntlig, skriftlig og digitalt.