Instruksjon og ledelse (MUS07‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lede musikalske prosesser og vise forståelse av hvordan musikalsk materiale kan innstuderes, utvikles og framføres
- lede et ensemble ved åbrukegrunnleggende direksjonsteknikker
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- formidle musikalske intensjoner og virkemidler gjennom direksjon
- diskutere ogreflektereover egen og andres evne til å tilrettelegge repertoar og uttrykke musikalske intensjoner overfor ulike ensembler
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- lese,tolkeog tilpasse varierte former for musikalsk notasjon for ulike ensembler
Å tolke er å bygge opp en oppfatning eller forståelse av meningsinnholdet i et fenomen, en praktisk situasjon eller et kunstnerisk uttrykk. Forståelsen bygger ofte på en analyse av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem.
- utvikleplaner for,
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
gjennomføre,Å gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
dokumentereog evaluere prosjekter og produksjonerÅ dokumentere er å vise hva vi har gjort, og gjerne også hvordan og hvorfor. Dokumentasjonen kan ha ulik form og vise kvaliteten på en arbeidsprosess, et produkt eller en tjeneste.
- drøfterettferdig lederskap og tenke kritisk over balansen mellom deltakermedvirkning, lederstyring og egen rolle
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- vurderelydmiljø og -nivå under produksjoner, og ta ansvar for å regulere dette slik at det er helsemessig forsvarlig, fysisk og psykisk
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- gjøre rede foropphavsrettslige regler og rutiner
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- sette opp og følge budsjett og føre regnskap i arbeid med prosjekter og produksjoner
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i instruksjon og ledelse. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de utøver musikalsk lederskap i ulike ensembler gjennom rettferdig styring og på måter som legger til rette for andres opplevelse av mestring. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de viser lederskap gjennom kunstneriske, økonomiske og praktiske valg fram mot framføringer og produksjoner.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får øve seg på å ta egne valg i forberedelse av framførelser og produksjoner. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i rollene som ensembleleder og produsent, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle evne til musikalsk lederskap i ensembler og evne til å lede produksjonsarbeid.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter instruksjon og ledelse. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i instruksjon og ledelse basert på kompetansen eleven har vist gjennom å utøve lederskap som ensembleleder og produsent.