Lytting (MDD03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- brukefagbegreper og vise grunnleggende musikkteoretisk forståelse i beskrivelse av klingende musikk
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- gjenkjenne, utføre og utforskegrunnleggende rytmiske, melodiske og harmoniske elementer i klingende musikk
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- lese og notere musikk ved bruk av grunnleggende lese- og notasjonsteknikker og ved bruk av digitale verktøy
- brukeulike lyttestrategier i møte med klingende musikk
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- beskriveog reflektere
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
over kjennetegn ved musikk fra ulike sjangreÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- gjøre rede forog drøfte
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
estetiske virkemidler og musikkopplevelser i møte med klingende musikk, og reflektereÅ drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
over musikkens betydning for opplevelse av identitet i ulike kulturelle konteksterÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i lytting. Elevene viser og utvikler kompetanse i lytting når de utfører ulike rytmiske, melodiske og harmoniske elementer i musikk, og når de reflekterer over sammenhenger mellom klingende og notert musikk og egen praktisk utføring. De viser og utvikler også kompetanse når de forstår og bruker musikkfaglige begreper og symboler, musikkteori og notasjon for å uttrykke mening i musikk innenfor ulike sjangerkulturer. Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene ta i bruk ulike strategier og læringsressurser når de arbeider med faget selvstendig og sammen med andre.
Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler lytteferdigheter i arbeid med musikk innenfor ulike sjangerkulturer. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i å tilegne seg kunnskaper om hvordan musikkens elementer blir brukt i klingende musikk, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle musikklitterasitet.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i lytting ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer utføring av praktiske gehørferdigheter, forståelse av musikkteori, refleksjon og kritisk tenkning, i kjente og ukjente situasjoner. Læreren skal sette karakter i lytting basert på kompetansen eleven har vist gjennom å gi uttrykk for gehøret sitt og gjennom å bruke musikkteoretiske fagbegreper, notasjon og auditiv analyse.