Vg3 IT-driftsfaget (ITD03‑01)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • planlegge
    , innføre og
    dokumentere
    IT-systemer slik at de er stabile, sikre og effektive gjennom hele livssyklusen
  • bruke
    og
    gjøre rede for
    rutiner og systemer for avviksrapportering og
    vurdere
    tiltak for håndtering av avvik
  • reflektere
    over og
    anvende
    virksomhetens retningslinjer for datasikkerhet og personvern i virksomheten
  • vurdere
    og
    gjøre rede for
    konsekvensene ved sikkerhetsbrudd for virksomheten, samfunnet og individet og foreslå tiltak
  • bruke
    verktøy for å automatisere og effektivisere driftsoppgaver
  • utarbeide bestillinger og anbud knyttet til innkjøp av løsninger, systemer og tjenester og
    vurdere
    tekniske, økonomiske og bærekraftige forhold ved tilbudene
  • gjøre rede for
    og følge virksomhetens rutiner knyttet til anskaffelser, implementering, oppsett, drift og avhending av utstyr
  • dokumentere
    og
    reflektere
    over hvordan eget utført arbeid understøtter virksomhetens drift, tjenester og produkter
  • planlegge
    ,
    gjennomføre
    og
    dokumentere
    brukerstøtte tilpasset oppdrag, målgruppe, kanal og teknologi
  • gjennomføre
    opplæring og veiledning i relevante IT-løsninger tilpasset oppdrag, målgruppe, kanal og teknologi
  • lese,
    forstå
    og utforme dokumentasjon og spesifikasjoner
  • gjøre rede for
    og
    reflektere
    over hvordan gjeldende lover og regler i arbeidslivet og etiske retningslinjer påvirker eget arbeid
  • anvende
    gjeldende regelverk for personvern og informasjonssikkerhet i eget arbeid og
    reflektere
    over konsekvensene hvis regelverket ikke følges
  • utforske
    og
    bruke
    metoder for feilsøking, utføre utbedringer og
    dokumentere
    løsninger
  • gjøre rede for
    hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og
    reflektere
    over hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i lærebedriften

Underveisvurdering