Innsats for andre (IFA01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforskeog reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over hva frivillig arbeid og sosialt entreprenørskap innebærer og hva dette betyr i praksisÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- planleggeog utvikle
Å planlegge er å lage en framdrift for å nå et mål. Planen beskriver hvordan vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål.
sosiale tiltak som bidrar til et inkluderende samfunnÅ utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
- gjennomførepraktiske sosiale tiltak for andre i samarbeid med andre
Å gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
- følge etiske retningslinjer og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i valgfaget innsats for andre når de deltar aktivt i planleggingen og gjennomføringen av tiltak, når de bidrar til at andre opplever å høre til i et fellesskap, og når de forstår og reflekterer over hva frivillig arbeid er og betyr.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom ulike oppgaver der elevene kan utvikle samarbeidsevne og følge etiske retningslinjer i sosial innsats for andre. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling når det gjelder å planlegge, utvikle og gjennomføre sosial innsats for andre. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i kommunikasjon, relasjonsbygging, deltakelse og refleksjon over gjennomførte tiltak.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i valgfaget innsats for andre ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i valgfaget innsats for andre basert på kompetansen eleven har vist gjennom frivillighet og sosialt entreprenørskap og gjennom etisk ansvarlighet i innsats for andre.