Historie og filosofi (HIF01‑03)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter historie og filosofi 2

  • anvende
    filosofisk samtale for å utforske
    og utvikle
    egne oppfatninger, undersøke argumentasjon og vurdere
    gyldighet
  • finne, bruke
    og kritisk vurdere
    ulike kilder av ulik art og opphav, også originaltekster
  • drøfte
    hva som skiller vitenskap fra pseudovitenskap, og vurdere
    konsekvenser av desinformasjon og konspirasjonsteorier
  • drøfte
    hvordan vi gjennom valg av metoder, teorier, perspektiver og kilder søker kunnskap og erkjennelse, og reflektere
    over hvordan slike valg påvirker det vi ser, leter etter og forstår
  • gjøre rede for
    kjennetegn og konsekvenser av moderne tenkning og virkelighetsforståelse, og drøfte
    dette i lys av ulik kritikk av slik tenkning og virkelighetsforståelse
  • gjøre rede for
    historiske prosesser og filosofiske ideer som ledet fram mot det moderne demokratiet, og vurdere
    hvordan vanetenkning, maktstrukturer og andre hindre har stått, og står, i veien for utviklingen av demokrati og menneskerettigheter
  • utforske
    etisk og eksistensiell tenkning om autonomi, frihet, ansvar og det gode liv, og reflektere
    over hvordan mennesker forholder seg til og blir preget av disse verdiene
  • gjøre rede for
    og drøfte
    temaer fra nyere tid som illustrerer etiske og eksistensielle spørsmål
  • gjøre rede for
    sentrale ideologier og økonomiske teorier og vurdere
    konsekvensene disse har og har hatt for menneskers livsutfoldelse, deltakelse og medborgerskap
  • gjøre rede for
    hvordan ulike former for moderne kommunikasjon og informasjonsteknologi virker inn på det offentlige ordskiftet, og reflektere
    over hvordan disse skaper både muligheter og begrensninger for menneskers liv og sannhetssøken
  • gjøre rede for
    hvordan intensjon, ståsted og perspektiv preger historieframstillinger, og drøfte
    hvordan ulike framstillinger og bruk av fortiden kan virke frigjørende eller undertrykkende på individ og samfunn.
  • gjøre rede for
    hvordan historiebevissthet formes og endres ved å vise hvordan vår samtidsforståelse preger våre fortolkninger av fortiden og hvordan våre fortolkninger av fortiden er preget av vår forståelse av oss selv
  • drøfte
    urfolks kultur, verdier og levemåte i brytningen mellom tradisjon og modernitet
  • gjøre rede for
    teknologiens rolle i samfunnet og drøfte
    om den bidrar til menneskers livsutfoldelse og et bærekraftig samfunn
  • utforske
    forholdet mellom mennesker og natur i forbrukersamfunnet og vurdere
     ulike ideer og oppfatninger om rettferdighet og menneskets plass i verden

Underveisvurdering

Standpunktvurdering