Teater i perspektiv (DRA03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter teater i perspektiv 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- drøfteog reflektere
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
over hvordan teateret og samfunnet utvikler seg og gjensidig påvirker hverandre, historisk og i samtidenÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- beskriveteaterets utvikling og posisjon gjennom historien og drøfte
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
hvordan tidligere tiders teater påvirker teaterkunsten i dagÅ drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- reflektereover menneskers iscenesettelse av seg selv i et historisk og nåtidig perspektiv
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- brukeulike dramaturgiske innganger og modeller i arbeid med drama og teater, og reflektere
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
over dramaturgiens ulike muligheter og effekterÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- skape, utvikleog reflektere
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
over teateruttrykk og analysereÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
form og innhold i ulike teatrale ytringerÅ analysere er å undersøke en sak, en gjenstand eller et begrep for å få avdekket et budskap eller en mening. Å analysere kan bety grundig og systematisk behandling av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem. Analysen kan også gjelde en arbeidsprosess.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i teater i perspektiv 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de utforsker dramaturgi og teaterkunst gjennom eget skapende arbeid og kritisk tenkning. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de analyserer ulike teatrale ytringer og reflekterer over teater i en samfunnskontekst og i et historisk perspektiv. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de bruker ulike sceniske og dramaturgiske innganger for å uttrykke egne meninger, følelser og tanker.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide på ulike måter med historiske og kulturelle perspektiver på teater. Læreren skal også legge til rette for at elevene får arbeide praktisk med sceniske og dramaturgiske innganger for å skape egne teateruttrykk. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i teateranalyse, dramaturgi og refleksjon over teater i kontekst, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke tilbakemeldingene for å utvikle forståelse av teateret i en større historisk og samfunnsmessig kontekst, og bruke denne forståelsen i diskusjoner, refleksjoner og skapende arbeid med teater.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter teater i perspektiv 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i teater i perspektiv 1 basert på kompetansen eleven har vist ved å analysere drama og teater, skape teatrale uttrykk og ytringer og reflektere over teater som estetisk uttrykk i et historisk og samfunnsmessig perspektiv.