Opplæring i punktskrift, tekniske hjelpemidler og mobilitet
Elever som er blinde eller sterkt svaksynte har rett til nødvendig opplæring i punktskrift, bruk av tekniske hjelpemidler og i mobilitet, ofte omtalt som kompenserende ferdigheter.
Det er individuelt hvilke ferdigheter eleven har behov for opplæring i og hvor omfattende opplæringen bør være. Skolen må planlegge, gjennomføre og evaluere opplæringen sammen med eleven og hjemmet. Opplæringen av eleven bør gis av pedagoger som har relevant synspedagogisk kompetanse.
Opplæringen kommer i tillegg til den ordinære timerammen. Skolen bør fastsette timeantallet i samarbeid med eleven og hjemmet.
Retten til opplæring i de kompenserende ferdighetene er regulert i
- opplæringsloven §§ 3-5 og 11-5 (grunnskolen)
- opplæringsloven §§ 6-4 og 11-5 (videregående opplæring)
- opplæringsforskriften § 1-4 og § 5-5
Les mer om rettighetene: Rettane til elevar som er sterkt svaksynte eller blinde
Punktskrift er et skriftsystem som brukes av personer som er blinde, eller har så nedsatt synsfunksjon at de ikke kan lese visuell skrift på en funksjonell måte. Punktskrift består av opphøyde tegn som leses ved en lett berøring med fingerputene.
Ved visuell lesing oppfatter leseren hele ord og flere ord om gangen. Ved taktil lesing oppfatter de fleste ett og ett tegn om gangen, før de setter tegnene sammen til ord og setninger. Lesehastigheten blir derfor langsommere.
Målet med opplæringen i punktskrift er at eleven utvikler lese- og skriveferdigheter som samsvarer med elevens generelle modning og faglige utvikling.
Sterkt svaksynte og blinde elever kan ha behov for opplæring i bruk av tekniske hjelpemidler. Dette kan være digitale verktøy som
- datamaskin
- nettbrett/mobiltelefon
- programvare
- synstekniske hjelpemidler
Synstekniske hjelpemidler kan være
- lese-tv
- tavlekamera
- forstørringsprogrammer
For at elevene skal ha likeverdig deltagelse i og utbytte av opplæringen, er effektiv bruk av digitale verktøy viktig. Mange av disse elevene bruker digitale verktøy på andre måter enn medelevene sine, som ved å forstørre teksten og bruke hurtigtaster. Dette må de få spesifikk opplæring i.
Mobilitet handler om orientering og forflytning, som for eksempel å flytte seg fra klasserommet til skolegården ved bruk av mobilitetsstokk eller andre hjelpemidler. Noen elever har behov for ekstra støtte når de forflytter seg fra et sted til et annet, som for eksempel
- at noen ledsager dem
- at de får ekstra verbal instruksjon
- forflytning ved hjelp av rullestol
Opplæringen bør ta utgangspunkt i elevens nåværende behov for å forflytte seg til aktiviteter som er meningsfulle for eleven.
Målet med opplæringen er at eleven skal kunne ta seg fram på en mest mulig selvstendig, effektiv og trygg måte, både på skolen og i andre miljøer. Den kan også ta sikte på å utvikle ferdigheter som eleven har bruk for i fremtiden.
Elevens behov og forutsetninger bør styre hva skolen vektlegger i opplæringen. For elever som aldri har sett kan det være viktig å jobbe med begreper knyttet til rom og retning. For svaksynte elever kan opplæringen ta utgangspunkt i en kombinasjon av visuelle, auditive og taktile kjennemerker og ledelinjer. En elev med hjernerelaterte synsvansker kan ha behov for støtte til forståelse av visuelle inntrykk.
Planlegge opplæringen
Skolen må lage en plan for opplæring i de kompenserende ferdighetene. Planen bør ta utgangspunkt i elevens behov og forutsetninger, og dere må lage den i samråd med eleven og hjemmet.
Det kan noen ganger være en god løsning å jobbe intensivt med en av ferdighetene i en avgrenset periode. Dette kan for eksempel være aktuelt når eleven begynner med lese- og skriveopplæring, eller når eleven skifter skole og har behov for mobilitetsopplæring i det nye skolemiljøet. Opplæringen bør også ta høyde for behov som dukker opp underveis.
Opplæringen i de kompenserende ferdighetene skal bidra til at eleven deltar mest mulig selvstendig i felleskapet. Planen må derfor henge sammen med læreplanene og den enkelte elevens mål.
Forslag til opplæringsmål
Vi anbefaler at dere bruker forslagene til opplæringsmål når dere planlegger hva dere skal gi opplæring i, og hvilke mål dere skal prioritere. Elevene vil ha ulike behov, og dere må se rekkefølge og progresjon ut fra disse. Alle elever skal ikke nødvendigvis innom alle nivåer eller alle mål.
Opplæringsmålene gjelder både opplæring i grunnskole, videregående og voksenopplæring. Målene er delt inn i tre nivåer, og eleven må mestre nivå 1 før dere går videre til nivå 2. Nivåene er uavhengig av alder.
Målene for opplæring i punktskrift er delt inn i tre områder:
- taktile ferdigheter
- lesing
- skriving
Taktile ferdigheter
Taktile ferdigheter og strategier for å jobbe med tekst og illustrasjoner og kunnskap om romlige aspekter ved lesing. Oppbygging av tegn, organisering av tekst på en side og strukturering av innholdet i en bok.
Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 |
---|---|---|
Utforsker taktile symboler og planer | Bruker taktile symboler og planer | Bruker og lager taktile planer selvstendig |
Utforsker leseretning | Bruker hendene på en fleksibel måte i arbeid med tekster | Bruker hensiktsmessige leseteknikk for å tilegne seg informasjon om tekster |
Utforsker overflater, strukturer og form | Diskriminerer overflater, strukturer og form | Diskriminerer detaljer |
Utforsker taktile illustrasjoner | Bruker hendene på en hensiktsmessig måte for å tilegne seg informasjon i taktile illustrasjoner | Kombinerer informasjon fra tekster og taktile illustrasjoner |
Utforsker kart | Bruker informasjon fra kart | Kombinerer informasjon fra tekster og kart |
Utforsker bøker | Orienterer seg i lærebøker i papir og elektronisk format | Orienterer seg i flere tekster samtidig |
Utforsker plassering av sidetall og overskrifter | Bruker sidetall, innholdsfortegnelse, overskrifter og avsnitt | Finner informasjon i stikkordsregister og aktuelt tilleggsmateriell som taktile illustrasjoner og diagrammer |
Utforsker tekst på boksider | Beskriver prinsipper og regler for oppsett av tekst i punktskrift | Bruker prinsipper og regler for oppstilling av tekst i punktskrift |
Leser oppstilling av tekst i kolonner | Bruker oppstilling av tekst i kolonner | Leser kryssord |
Utforsker tankekart | Bruker tankekart | Lager tankekart |
Utforsker tabeller | Bruker tabeller | Lager tabeller |
Beskriver hvordan bokstaver, tall og vanlige skilletegn er bygd opp (i 6- punkts punktskrift) | Beskriver forskjellen på 6- og 8-punkts punktskrift | Bruker standarder for 6- og 8-punkts punktskrift |
Utforsker ulike typer tegnemateriell | Bruker ulike typer tegnemateriell | Vurderer og velger egnet tegnemateriell til ulike oppgaver |
Taktil avkoding og lesing
Lesing av bokstaver, tall og ulike tegn. Leseteknikk, lesestrategier og kunnskap om bruk av ulike notasjonssystemer.
Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 |
---|---|---|
Leser bokstaver, ord og setninger | Leser enkle tekster | Leser komplekse tekster |
Leser ord og enkle setninger i fremmedspråk | Leser tekster i fremmedspråk | Leser lydskrift |
Leser tall | Leser høyfrekvente matematiske tegn | Leser lavfrekvente matematiske tegn |
Leser de mest brukte skilletegnene | Leser de fleste skilletegn og spesialtegn | Leser og beskriver ulik tegnrepresentasjon i 6- og 8-punkts punktskrift |
Bruker begge hendene ved lesing | Leser fleksibelt med begge hendene | Bruker hensiktsmessig teknikk tilpasset teksten og formålet med lesingen |
Bruker strategier for å orientere seg raskt i en tekst | Bruker strategier som gir flyt og utholdenhet | Bruker strategier som gir leseforståelse |
Setter merke i tekst for å kunne finne tilbake til informasjon | Bruker søkestrategier for å finne informasjon | Reflekterer over egnede strategier for å finne fram i tekst og systematisere informasjon |
Leser ca. 30 ord per minutt | Leser ca. 70 ord per minutt | Leser ca. 110 ord per minutt |
Leser korte tekster i 6-punkts punktskrift på leselist | Leser korte tekster i 8-punkts punktskrift på leselist | Leser komplekse tekster på leselist |
Utforsker kortskriftnivå 1 | Leser kortskriftnivå 1 | Leser kortskriftnivå 1 og 2 |
Utforsker enkel musikknotasjon | Leser enkel musikknotasjon | Leser musikknotasjon for flerstemmighet |
Å skrive
Ferdigheter i å skrive med økende vanskelighetsgrad på punktskrifttastatur og andre noteringshjelpemidler for punktskrift.
Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 |
---|---|---|
Beskriver sammenhengen mellom punktskrifttastaturet og punktskriftcellen | Skriver med punktskrifttastatur | Skriver med noteringshjelpemidler |
Bruker riktig fingersetting på punktskrifttastaturet | Skriver med jevn rytme og flyt | Skriver selvstendig og funksjonelt med ulike hjelpemidler |
Skriver bokstaver og ord | Skriver setninger | Skriver enkle tekster |
Skriver de mest vanlige skilletegnene | Skriver de fleste skilletegn | Skriver de fleste spesialtegn |
Utforsker grunnleggende standarder for layout i punktskrift | Bruker grunnleggende standarder for layout i punktskrift | Produserer tekst etter standarder for layout i punktskrift |
Skriver tall | Skriver høyfrekvente matematiske tegn | Skriver lavfrekvente matematiske tegn |
Skriver notenavn (8-delsnoter) innenfor to oktaver | Skriver ulike noteverdier og ulike spillemåtenotasjoner | Skriver akkorder med intervalltegn |
Utforsker hjelpemidler for merking med punktskrift | Bruker hjelpemidler for merking | Vurderer eget behov for merking og velger relevante hjelpemidler |
Tar utskrift av tekster i punktskrift | Bruker formatering av tekst for utskrift i punktskrift | Reflekterer over hensiktsmessig layout |
Målene for opplæring i bruk av tekniske hjelpemidler er delt inn i tre områder:
- skriving
- lesing
- programvare og synstekniske hjelpemidler
Noen av opplæringsmålene retter seg spesifikt mot elever som leser visuelt, mens andre mål retter seg mot elever som bruker skjermleser med eller uten leselist.
Skriving
Opplæring i bruk av digitale verktøy for å skrive og redigere tekst.
Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 |
---|---|---|
Skriver bokstaver, tall og de vanligste skilletegnene på et standard QWERTY-tastatur med riktig fingersetting | Skriver ca. 100 tegn i minuttet | Skriver ca. 200 tegn i minuttet |
Bruker hurtigtaster for de mest brukte funksjonene | Bruker hurtigtaster til å flytte seg rundt i dokumentet, og merke større deler av teksten | Bruker hurtigtaster for å unngå bruk av musepeker |
Utforsker ulike formateringsmuligheter | Formaterer dokumenter ved å bruke overskrifter og lister/kulepunkter | Formaterer og kvalitetssikrer dokumenter for å tilpasse visuell layout |
Retter feilskrevet tekst ved å bruke tastaturet | Finner stavefeil i et dokument ved å bruke stavekontroll | Søker etter ord i tekst, og bruker funksjonen søk/erstatt |
Utforsker diktering | Dikterer enkeltord og korte setninger | Dikterer hele avsnitt og sjekker teksten for skrivefeil i etterkant |
Utforsker tabelloppsett | Leser og lager enkle tabeller ved å navigere med tastaturet | Leser og lager avanserte tabeller |
Elever som leser visuelt | ||
Utforsker finmotoriske aktiviteter ved hjelp av forstørrende hjelpemidler | Tegner og fargelegger ved hjelp av forstørrende hjelpemidler | Skriver bokstaver ved hjelp av forstørrende hjelpemidler og følger linja ved skriving |
Elever som bruker skjermleser med eller uten leselist | ||
Skriver bokstaver, tall og de vanligste skilletegnene på punkttastaturet på leselist | Utforsker skriving av 6- og 8-punkts punktskrift, på leselist med punkttastatur | Bruker leselist med punkttastatur for å produsere tekst på en digital enhet |
Skriver på skjermtastatur med skjermleser | Bruker funksjoner for å skrive punktskrift på skjerm | Redigerer tekst ved hjelp av skjermtastatur og bevegelsesmønster |
Lesing
Opplæring og bruk av digitale verktøy for å lese.
Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 |
---|---|---|
Utforsker metoder for å få digital tekst lest opp | Bruker ulike metoder for opplesning av tekst | Vurderer hvilke metoder som er aktuell å bruke i ulike situasjoner |
Utforsker skanning med tekstgjenkjenning (OCR-behandling) av bilder innebærer | Kan OCR-behandle en side med tekst ved hjelp av aktuell programvare/app og få teksten lest opp | Kontrollerer og retter OCR-behandlet tekst |
Starter og stopper avspilling og justerer volum på en lydbok | Navigerer fram og tilbake i en lydbok, går til en bestemt side og bruker bokmerkefunksjon | Finner fram i en lydbok ved hjelp av nivåstrukturen i en lydbok |
Elever som leser visuelt | ||
Utforsker forstørring av bilder og tekst ved hjelp av forstørrende hjelpemidler | Leser enkel tekst ved hjelp av forstørrende hjelpemidler med funksjonelle strategier for å få med hele teksten | Leser hele boksider ved hjelp av forstørrende hjelpemidler, med og uten opplesingsfunksjon (OCR) |
Utforsker ulike måter å tilpasse teksten på skjerm | Utforsker ulike metoder for å gjøre tekst enklere å lese i nettlesere | Vurderer hvilke metoder som er aktuelle å bruke i ulike situasjoner |
Elever som bruker skjermleser med eller uten leselist | ||
Bruker funksjonstastene på leselisten | Reflekterer over egne funksjonelle strategier for å arbeide med tekst på leselist | Bruker funksjoner på leselisten til å vise attributter i tekst |
Bruker markørhentetastene på leselisten | Bruker egendefinerte bokmerker | Leser med og uten markørfølging |
Utforsker digitale tekster på leselist | Navigerer i digitale tekster på leselist | Leser digitale tekster på leselist |
Utforsker auditiv lesing med skjermleser | Bruker aktuelle kommandoer for å få lest opp spesifikke deler av en tekst | Reflekterer over når det er hensiktsmessig å bruke henholdsvis tale eller punktskrift |
Programvare og synstekniske hjelpemidler
Opplæring i alternative strategier for bruk av digitale verktøy, programvare og synstekniske hjelpemidler.
Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 |
---|---|---|
Starter, avslutter og bytter mellom programmer ved hjelp av | Gjør nødvendige innstillinger i aktuelle programmer | Finner og retter enkle feil som oppstår |
Holder orden på filer og mapper og finner igjen dokumenter | Merker, kopierer, klipper og limer inn filer og mapper | Konverterer filer mellom ulike format |
Bruker bilde- og videofunksjoner på digitale enheter | Utnytter bilde- og videofunksjoner som kompenserende strategi | Bruker egenproduserte bilder og videoer i multimodale produkter |
Leser og skriver meldinger på aktuelle lærings- og kommunikasjonsplattform | Leser og sender meldinger med vedlegg og lenker | Sender melding til flere mottakere |
Utforsker kommunikasjon og samhandling på ulike digitale arenaer | Deltar i ulike digitale samhandlingsprosesser | Deltar i digitale samskrivingsprosesser |
Utforsker ulike presentasjonsprogram | Leser, lager og viser en enkel presentasjon | Lager presentasjoner med illustrasjoner, video og lydopptak |
Utforsker ulike produksjonsprogram med mulighet for multimodalitet | Lager og leser digitale multimodale produkter | Vurderer egne og andres eksisterende multimodale digitale produkt |
Elever som leser visuelt | ||
Utforsker ulike innstillinger på forstørrende hjelpemidler | Kobler til/bruker bærbare kameraløsninger eller digitale enheter i situasjoner der det ordinære utstyret ikke er tilgjengelig | Vurderer hvilke hjelpemidler som er aktuelle å bruke i ulike situasjoner |
Utforsker muligheter til forstørring av skjermbildet | Slår på og av forstørring ved behov | Justerer graden av forstørring, og navigerer i det forstørrede bildet |
Utforsker ulike tilpasningsmuligheter for å gjøre det lettere å se visuelle elementer på skjermen | Rydder i skjermbildet | Bytter effektivt mellom ulike tilpasningsmuligheter etter behov |
Elever som bruker skjermleser med eller uten leselist | ||
Bruker fingerbevegelser på berøringsskjerm til å flytte fokus og aktivere et element | Bruker fingerbevegelser for å lese bestemte deler av skjermen | Bruker fingerbevegelser for å finne og lese nettsider og ulike deler av nettsiden |
Bruker fingerbevegelser til å stille inn og tilpasse talehastighet og språk i skjermleser | Bruker fingerbevegelser til å gjøre valg i tekster og nettsider | Navigerer og gjør avanserte innstillinger |
Utforsker leselist med punkttastatur tilkoblet nettbrett/mobil | Utfører kommandoer i skjermleser ved hjelp av punkttastatur på leselist | Kobler leselist til nettbrett/mobil |
Utforsker leselist med punkttastatur og intern noteringsfunksjon | Navigerer i menyer og holder orden på filer i leselist med noteringsfunksjon | Overfører filer mellom leselist og digital enhet |
Leser enkle nettsider | Bruker skjermleser for å navigere ved hjelp av strukturen på nettsider | Reflekterer over hvordan nettsider presenteres på skjermen med og uten skjermleser |
Utforsker søkemotorer og nettbaserte oppslagsverk | Bruker søkemotorer og slår opp i databaser | Finner artikler i nettbaserte oppslagsverk |
Utforsker ulike muligheter for å løse nettbaserte oppgaver | Leser og fyller ut et enkelt nettbasert skjema | Fyller ut et avansert nettbasert skjema |
Markerer og kopierer tekst fra en nettside til et dokument | Formaterer og redigerer tekst fra en nettside i et dokument | Reflekterer over bruk av ulike kilder |
Utforsker oppbygging og bruksområder for regneark | Bruker enkle regneark ved å navigere med tastaturet | Bruker funksjoner i skjermleser for å få informasjon om innhold i og oppsett av regnearket |
Målene for opplæring i mobilitet er delt inn i tre områder:
- orientering
- mobilitetsteknikker
- mobilitetsruter
Orientering
Ferdigheter og forståelse som hjelper eleven til å etablere eller holde retninger, og til å motta og forstå informasjon om ruter og rom.
Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 |
---|---|---|
Bruker begreper om egen kropp | Orienterer seg i rom med utgangspunkt i egen kropp | Orienterer seg i rom med utgangspunkt i andre referanser enn egen kropp |
Utforsker begrepene høyre og venstre | Bruker begrepene høyre og venstre | Bruker høyre og venstre ut fra andre perspektiver enn egen kropp |
Bruker de vanligste begrepene for posisjon og relasjon | Reflekterer over begreper som beskriver posisjon og relasjon | Bruker begreper som beskriver posisjon og relasjon |
Bruker de vanligste geometriske grunnformene | Bruker geometriske former for å beskrive omgivelsene | Bruker begreper knyttet til gater og trafikkmønster |
Utforsker retninger relatert til urskive på klokken | Bruker begreper knyttet til klokka i orientering | Orienterer seg ut fra begrepene på urskiven |
Utforsker begrepene nord, sør, øst og vest | Bruker begrepene nord, sør, øst og vest | Orienterer seg ut fra nord, sør, øst og vest |
Utforsker begrepene 90-, 180- og 360-graders vendinger | Forklarer 90-, 180- og 360- graders vendinger | Bruker 90-, 180- og 360- graders vendinger |
Bruker hendene til å kjenne forskjeller mellom ulike overflater | Bruker hendene til å finne viktige funksjoner og holdepunkter for orienteringen | Bruker hendene til å orientere seg på fysiske installasjoner |
Bruker føttene eller forflytningshjelpemiddel til å kjenne overganger og forskjeller i underlaget | Bruker føttene, mobilitetsstokken eller forflytningshjelpemiddel og til å følge ledelinjer og finne kjennemerker | Bruker føttene eller forflytningshjelpemiddel for å ta vinkelrett og parallell retning fra et objekt/kjennemerke |
Holder retning uten ledelinje ved å krysse rom innendørs | Holder retning uten ledelinje ved å krysse en åpen plass og en lite trafikkert vei | Holder retning uten ledelinje ved trafikkerte gatekryss |
Utforsker lydkilder som hjelp til orientering | Bruker lyder som holdepunkter i orienteringen | Bruker lydkilder til å bestemme egen plassering i omgivelsene og retningsorientering |
Utforsker ekkolokalisering som hjelp i orienteringen | Bruker ekkolokalisering til å følge ledelinjer og oppdage hindringer | Bruker ekkolokalisering til å identifisere holdepunkter |
Reflekterer over tidsbruk og hvor lang tid det tar å gå en rute | Vurderer eget tidsbehov for å gå en ny enkel rute | Vurderer tidsbehov ved bruk av mer kompleks ny rute |
Reflekterer over hvordan avstanden til en lydkilde bedømmes | Vurderer omtrentlig avstanden til en lydkilde som er i ro | Vurderer omtrentlig avstanden til en lydkilde som er i bevegelse |
Utforsker enkle kart | Bruker enkle kart som støtte i ruteopplæring | Bruker kart for å forstå posisjoner og relasjoner i omgivelsene for å få oversikt over et |
Bruker veifinningsteknologi som kan være til hjelp i orienteringen for å få egen posisjon | Bruker veifinningsteknologi som kan være til hjelp i orienteringen i nærmiljøet | Bruker veifinningsteknologi som kan være til hjelp i orienteringen på nye steder |
Bruker synet til å få oversikt (visuell skanning) | Utforsker ulike teknikker for visuell orientering | Velger selv de teknikkene som er mest hensiktsmessige for visuell orientering |
Utforsker ulike visuelle tilpasningene som er gjort i omgivelsene | Bruker ulike visuelle tilpasninger som er gjort i omgivelsene | Kan reflektere over hvilke visuelle tilpasninger som bør gjøres i omgivelsene |
Mobilitetsteknikker
Teknikker som hjelper eleven til økt selvstendighet, trygghet og sikkerhet.
Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 |
---|---|---|
Utforsker | Bruker beskyttelsesteknikker i naturlige situasjoner | Vurderer hvilke beskyttelsesteknikker som er hensiktsmessige å bruke i ulike situasjoner |
Utforsker | Bruker ledsagerteknikker i naturlige situasjoner | Kan instruere andre i ledsagerteknikker i ulike situasjoner |
Utforsker | Bruker orienteringsteknikker i naturlige situasjoner | Vurderer hvilke orienteringsteknikker som er hensiktsmessige i ulike situasjoner |
Utforsker | Bruker stokkteknikker i naturlige situasjoner | Vurderer hvilke stokkteknikker som er hensiktsmessige i ulike situasjoner |
Mobilitetsruter
Ferdigheter og forståelse som fremmer elevens mulighet til å ta seg frem selvstendig ved hjelp av holdepunkter og hjelpemidler.
Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 |
---|---|---|
Reflekterer over hvilke ruter det er viktig å lære | Planlegger nye ruter | Gjennomfører ruter og velger mellom alternative ruter som fører til samme mål |
Utforsker prinsipper for bruk av taktile, auditive og/eller visuelle kjennemerker og ledelinjer i en rute | Reflekterer over hva som kan brukes som kjennemerker og ledelinjer i en rute | Bruker selvvalgte kjennemerker og ledelinjer i en rute |
Går enkle ruter i omgivelser der eleven ferdes daglig | Går ruter i nærmiljøet som er viktige for å kunne delta i aktiviteter | Går ruter i sterkt trafikkert nærmiljø, mellom skole, hjem og fritidsaktiviteter |
Beskriver en enkel og kjent rute med kjennemerker, ledelinjer og retningsendringer | Utforsker en kjent rute i nærmiljøet med kjennemerker, ledelinjer og retningsendringer | Bruker en kjent rute i nærmiljøet med kjennemerker, ledelinjer og retningsendringer |
Utforsker ulike offentlige transportmidler | Kan bruke offentlige transportmidler | Planlegger selvstendig hvilken offentlig transportløsning som er mest hensiktsmessig |
Reflekterer over eget behov for hjelp, og ber om nødvendig hjelp i konkrete situasjoner | Formidler eget behov for tilrettelegging i ulike situasjoner | Bruker servicetjenester ved hjelp av telefon og Internett for å bestille billetter og ledsagertjenester |
Utforsker ulike visuelle, taktile og/eller auditive holdepunkter i orientering og forflytning | Forstår ulike visuelle, taktile og/eller auditive holdepunkter i orientering og forflytning | Bruker aktivt/foregriper ulike visuelle, taktile og/eller auditive holdepunkter i orientering og forflytning |
Utforsker ulike visuelle tilpasninger gjort i en rute | Bruker de ulike visuelle tilpasningene som er gjort i en rute | Kan reflektere over gode visuelle tilpasninger som kan gjøres i egne ruter |
Vurdere elevens ferdigheter
For å vurdere elevens ferdigheter i de kompenserende ferdighetene må dere bruke målene fra planen. I prinsippet vil all vurdering av opplæring i kompenserende ferdigheter være en form for underveisvurdering.
Eleven skal ikke ha standpunktvurdering eller vurdering med karakter i disse ferdighetene.
Evaluere planen
Dere bør evaluere planen for opplæringen kontinuerlig, slik at den er i tråd med elevens behov og utvikling. Evalueringen bør skje i samråd med eleven og foresatte, og legge grunnlag for ny plan.