Læreplan i taksidermistfaget - særløp Vg2 og Vg3 / opplæring i bedrift (TKS3-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2021

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter Vg3

Produksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke økologi- og artskunnskap og relevant informasjon som grunnlag for planlegging og produksjon av taksidermistprodukter
  • utføre taksidermistarbeid i samsvar med egen arbeidsplan og gjeldende regelverk knyttet til taksidermistfaget og helse, miljø og sikkerhet
  • bruke verktøy, materialer og teknikker i taksidermistfaget på forsvarlig måte
  • rekonstruere og gjengi biologisk materiale ved bruk av digitale verktøy, foto, avstøpninger, skisser og måltaking
  • ta biometriske mål, flå og konservere biologisk materiale for magasinering og annen bruk
  • ta avstøpninger og fargelegge kopier av gjenstander og biologisk materiale
  • bygge opp, rekonstruere og tilpasse anatomisk riktige mannekenger i ulike materialer
  • montere skinn på ulike mannekenger
  • konservere nødvendige deler av og bygge opp økologisk riktige biotoper for presentasjon av preparater
  • sluttføre preparering med nødvendig modellering, retusjering og fargelegging med airbrush
  • vedlikeholde og restaurere preparater
  • vurdere egne produkter

Produktutvikling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge og presentere egen arbeidsprosess ved bruk av digitale verktøy
  • gjøre rede for trender i taksidermistfaget og vurdere eget arbeid i lys av dem
  • gjennomføre enkle undersøkelser i markedet og vurdere behov for taksidermistprodukter og tjenester
  • presentere egne produkter og tjenester for markedsføring
  • gjøre rede for kultur- og håndverkshistorie, tradisjoner og særpreg i taksidermistfaget
  • beregne råvarer og pris på produkter og tjenester i taksidermistfaget
  • designe utstillinger på fagfeltet i samarbeid med andre faggrupper
  • gjøre rede for og vurdere etiske sider ved taksidermistfaget som gjelder egen aktivitet, naturmiljø og samfunn

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!