Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter (NOR7-01)

Etter nivå 3

Lytte og tale

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
  • ta ordet, bruke faglige ord og begreper og delta aktivt i ulike opplæringssituasjoner
  • presentere et fagstoff muntlig med og uten hjelpemidler
  • oppsummere og beskrive innholdet i filmer, teaterstykker, radio- og tv-programmer og beskrive egne reaksjoner på disse
  • fortelle om interesser, hendelser og erfaringer knyttet til egen hverdag tilpasset situasjon, formål og mottakere
  • bruke kommunikasjonsstrategier både i forberedte og uforberedte situasjoner for å forstå eller gjøre seg forstått
  • gjennomføre planlagte presentasjoner gjennom rollespill, drama, opplesning og intervju

Lese og skrive

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke varierte og hensiktsmessige lesestrategier i arbeid med ulike teksttyper
  • hente informasjon fra fagtekster og bruke dette til å løse oppgaver
  • skrive sammendrag av tekster om aktuelle emner i aviser, blader og på Internett
  • lese skjønnlitterære tekster i ulike sjangere og presentere egne opplevelser og leseerfaringer
  • gi eksempler på hva som gjør en tekst lett eller vanskelig å forstå
  • lese og snakke om enkle tekster på sidemålet
  • bruke et variert ordforråd for å uttrykke følelser og meninger i egen skriving
  • gjenkjenne de språklige virkemidlene gjentakelse, sammenlikning og metaforer
  • strukturere tekst etter tidsrekkefølge og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt
  • produsere sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper
  • bruke tekster hentet fra Internett og følge regler om opphavsrett og kildebruk
  • bruke regler for ortografi, tegnsetting og setningsstruktur i egen skriving
  • finne litteratur og stoff til egne skrive- og arbeidsoppgaver på bibliotek og Internett
  • bruke ordbøker, oppslagsverk og digitale hjelpemidler
  • beskrive og tolke grafiske presentasjoner av tall og andre data

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • snakke om erfaringer med hvor, hvordan og når eleven bruker ulike språk
  • samtale om bruk av ironi og humor i språket
  • reflektere over egen erfaring med ulike lese- og læringsstrategier
  • snakke om talemålsvariasjon, stemmebruk og kroppsspråk i ulike språk
  • identifisere likheter og forskjeller mellom norsk og eget morsmål
  • reflektere over egen flerspråklighet og dens betydning for egen læring av fag og språk

Språk og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • presentere egne tolkninger av personer og handlinger i relevant skjønnlitteratur
  • presentere viktige tema i noen sentrale norske samtidstekster
  • samtale om særlige kjennetegn ved noen norske dialekter
  • forklare opphavet til noen vanlige norske ord og uttrykk
  • forklare hvordan språk og sjangere brukes forskjellig i ulike sosiale sammenhenger
  • sammenlikne ironi og humor i ulike språk
  • samtale om hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper
  • samtale om hvordan norsk språk endrer seg over tid

Side 7 Av 8

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!