Kompetansemål etter 4. årstrinn

Forskerspiren

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
  • bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler
  • skrive rapporter og beskrivelser, revidere innhold etter tilbakemelding, vurdere innholdet i andres tekster og lage enkle digitale sammensatte tekster
  • innhente og bearbeide informasjon om naturfaglige tema fra ulike kilder og oppgi kildene

Mangfold i naturen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • samtale om og sammenligne livssyklusen til noen plante- og dyrearter
  • observere, registrere og beskrive endringene som skjer med et tre eller en annen flerårig plante over tid
  • beskrive leveviset til noen utdødde dyregrupper ved å samle og systematisere informasjon fra ulike kilder
  • fortelle om dyr i nærområdet, diskutere dyrevelferd og skille mellom meninger
  • undersøke biologisk nedbryting og beskrive et kretsløp i naturen
  • praktisere kildesortering og diskutere hvorfor kildesortering er viktig
  • beskrive hva som kan gjøres for å ta vare på naturen i nærområdet, og argumentere for omsorgsfull framferd i naturen

Kropp og helse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive i hovedtrekk hvordan menneskekroppen er bygd opp
  • beskrive form og funksjon til fordøyelsessystemet
  • beskrive skjelettet og muskler og gjøre rede for hvordan kroppen kan bevege seg
  • forklare hvorfor vi vaksinerer mot noen sykdommer, og bruke informasjon fra brosjyrer og digitale tekster til å beskrive en vanlig sykdom og hvordan den kan forebygges
  • observere og beskrive hvordan kroppen reagerer i ulike situasjoner, og samtale om ulike følelsesmessige reaksjoner og sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse

Fenomener og stoffer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lage en digital sammensatt tekst om noen av planetene i vårt solsystem ved å finne informasjon og oppgi kilder
  • gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen og nordlys i samisk og norsk tradisjon
  • gjennomføre forsøk som viser at stoffer og stoffblandinger kan endre karakter når de blir utsatt for ulike påvirkninger
  • utforske fenomener knyttet til luft og lyd, beskrive observasjonene og foreslå forklaringer
  • registrere og beskrive egne observasjoner av vær, måle temperatur og nedbør og framstille resultatene grafisk

Teknologi og design

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt med tekst og illustrasjoner
  • beskrive konstruksjoner og diskutere hvorfor noen konstruksjoner er mer stabile og tåler større belastning enn andre
  • gjenkjenne og beskrive bærende strukturer i ulike byggverk i nærmiljøet

Side 6 Av 13

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!