Kompetansemål etter 2. årstrinn

Forskerspiren

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen
  • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
  • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
  • gjenkjenne faresymbol for farlige stoffer og for farlig lys

Mangfold i naturen

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjennomføre aktiviteter i nærområdet for å lære om naturen og samtale om hvorfor dette er viktig
  • bruke observasjoner til å beskrive kjennetegn ved årstidene og fortelle om hvordan man i samisk kultur deler inn året
  • gjenkjenne og beskrive noen plante- og dyrearter i nærområder og sortere dem i grupper

Kropp og helse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • sette navn på og beskrive funksjonen til noen ytre og indre deler av menneskekroppen
  • samtale om grensesetting, forståelse og respekt for egen og andres kropp
  • beskrive og samtale om sansene og bruke dem bevisst i observasjoner ved aktiviteter ute og inne

Fenomener og stoffer

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser
  • beskrive og sortere stoffer etter observerbare kjennetegn
  • gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene

Teknologi og design

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lage gjenstander som kan bevege seg ved hjelp av vann eller luft, og samtale om hvordan de virker
  • lage gjenstander som bruker refleksjon av lys, og samtale om hvordan de virker

Side 6 Av 13

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!