Fastsatt som forskrift av Kunnskapsdepartementet 8. juni 2012.
Gjelder fra: 2012-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2020-07-31T00:00:00 +2
Formål
Valgfagene skal bidra til at elevene, hver for seg og i fellesskap, styrker lysten til å lære og opplever mestring gjennom praktisk og variert arbeid. Valgfagene er tverrfaglige og skal bidra til helhet og sammenheng i opplæringen.
Bruk av digitale verktøy og medier til kommunikasjon og utveksling av informasjon er en nødvendig forutsetning for å opprettholde viktige funksjoner i samfunnet. Redaksjonelle tekster eksisterer side om side med ulike typer publiserte ytringer og disse knyttes ofte sammen gjennom sosiale medier. Ved bruk av digitale medier har vi mulighet til å tilegne oss informasjon, ytre oss, påvirke og få respons, og derved bruke den ytringsfriheten et demokrati gir oss.
Valgfaget skal bidra til at elevene får erfaring med og innsikt i hvordan vi aktivt kan ta i bruk informasjonsteknologi i hverdagen. Faget skal styrke elevenes formidlingsferdigheter og gi kunnskap om lovverk knyttet til publisering. Å vurdere etiske problemstillinger og tenke kritisk er en del av faget. Ved at elevene får velge spesialisering innen ulike sider ved produksjonen skal valgfaget legge til rette for mestringsopplevelser og motivere for læring.
Elevene skal planlegge og produsere en nettbasert publikasjon der prosessen fra ide til ferdig produkt er ivaretatt. Innholdet som blir produsert kan ha fokus på aktiviteter som skjer i skolens og elevenes nærmiljø, slik at forsatte og andre målgrupper får innblikk i elevenes læringsarbeid og sosiale aktiviteter.
Valgfaget henter hovedelementer fra norsk/samisk og samfunnsfag. Elementer fra RLE og kunst og håndverk/duodji kan også inngå.
Hovedområder
Valgfaget er strukturert i to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområdene:
Hovedområder | |
Redaksjonelt arbeid | Produksjon og publisering |
Redaksjonelt arbeid
Å samarbeide i en redaksjon, velge mediekanal og innhold og definere målgrupper er sentralt i hovedområdet. Innsikt i redaksjonell bruk av sosiale medier for å komme i dialog med publikum inngår i hovedområdet. Bruk av regler for opphavsrett, kildebruk og personvern på Internett og i sosiale medier inngår også.
Produksjon og publisering
Hovedområdet omfatter å produsere ulike komponenter i sammensatte tekster for publisering på nett. Bruk av digiverktøy for å produsere, redigere og publisere bilde, tekst, film og lyd er sentralt i hovedområdet. Innsikt i forholdet mellom utforming og budskap hører til hovedområdet.
Timetall
Valgfaget medier og informasjon: 57 årstimer
Timetallet er oppgitt i 60 minutters enheter.
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene på fagets premisser.
Kompetansemål
Medier og informasjon
Redaksjonelt arbeid
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- planlegge produksjon og innhold i produksjonen, og fordele arbeidsoppgaver i redaksjonen
- velge egnede mediekanaler, inkludert sosiale medier, og tilpasse saker for aktuelle målgrupper
- samarbeide om det løpende arbeidet i redaksjonen
- bruke nettvett og følge regler for personvern på Internett og i sosiale medier
Produksjon og publisering
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke egnede verktøy for å produsere, kvalitetssikre, redigere og publisere sammensatte tekster med tekst, bilde, film og lyd
- innhente, vurdere og bearbeide kildemateriale
- velge og bruke kreative virkemidler i utforming og design av innhold
Vurdering
Bestemmelser for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Årstrinn | Ordning |
10. årstrinn eller det trinnet faget avsluttes på | Elevene skal ha en standpunktkarakter |
Eksamen for elever
Årstrinn | Ordning |
10. årstrinn eller det trinnet faget avsluttes på | Det er ikke eksamen i faget |
Eksamen for privatister
Årstrinn | Ordning |
10. årstrinn eller det trinnet faget avsluttes på | Det er ikke privatistordning i faget |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.