Læreplan i industrimalerfaget Vg3 / opplæring i bedrift (IMF3-01)

Etter Vg3

Forbehandling og påføring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • vurdere behov for forbehandling på ulike underlag
  • utføre sandblåsing og andre relevante forbehandlingsmetoder
  • vurdere rustgrad og renhetsgrad etter gjeldende standarder
  • vurdere om underlaget tilfredsstiller gjeldende krav, før påføring av maling og annet belegg
  • utføre maskering og preservering i forbindelse med forbehandling og påføring
  • utføre tykkelsesbygging med belegg på vanskelige tilgjengelige steder
  • bruke ulike typer påføringsutstyr
  • påføre ulike typer maling og annet belegg
  • velge, bruke og vedlikeholde verktøy og maskiner
  • planlegge og utføre arbeidet i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

Verne- og miljøarbeid

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • foreta risikovurdering av egne arbeider i henhold til gjeldende regelverk
  • bruke personlig verneutstyr tilpasset produkttype og arbeidsoppgave
  • bruke stiger, arbeidsplattformer og stillaser i henhold til gjeldende regelverk
  • håndtere avfallsprodukter etter gjeldende regelverk for behandling av spesialavfall
  • håndtere helsefarlige kjemikalier i henhold til opplysninger i stoffkartoteket
  • bruke arbeidsutstyr, verktøy og maskiner i henhold til gjeldende regelverk
  • utføre arbeidet rasjonelt og økonomisk
  • utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper
  • vurdere og dokumentere eget arbeid og utføre kvalitetssikring

Bransjelære

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for fagets utvikling og plass i samfunnet
  • gjøre rede for innholdet i relevant nasjonalt og internasjonalt regelverk som gjelder kundens rettigheter og plikter, herunder regler om klageadgang
  • drøfte betydningen av samhandling på arbeidsplassen
  • drøfte yrkesetiske retningslinjer
  • gjøre rede for egenskaper og funksjonsområder til ulike materialer og produkter
  • bruke digitale verktøy til informasjonsinnhenting

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!