Læreplan i historie og filosofi - programfag (HIF1-02)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Historie og filosofi 1

Oldtid

The aims of the training are to enable the apprentice to
  • sammenlikne samfunnsstruktur og naturgrunnlag i to av oldtidens kultursamfunn og diskutere hvilke ideer som preget disse samfunnene
  • drøfte hvordan mennesker i eldre kultursamfunn har forstått tid, søkt mening og overført kunnskap mellom generasjonene
  • lese og gjøre rede for innholdet i en myte fra et eldre kultursamfunn og reflektere over hvilken rolle den kan ha hatt på mennesket i oldtiden
  • reflektere over hvordan myter preger virkelighetsforståelse og fortellinger, og diskutere hvordan mytene søker å gi svar på grunnleggende spørsmål
  • reflektere over symbolers betydning for utviklingen av språk og tenkning
  • forme en enkel historisk framstilling som viser hvordan levninger fra oldtiden kan tolkes forskjellig

Antikken

The aims of the training are to enable the apprentice to
  • gjøre rede for kultur og samfunnsforhold i gresk og romersk sivilisasjon
  • gjøre rede for framveksten av demokratiet i Athen og reflektere over ulike ideer om styreformer i antikken
  • gjøre rede for naturfilosofi og athensk filosofi om menneske og samfunn
  • forklare opprinnelsen til den filosofiske samtalen og anvende prinsippene for den
  • bruke tekster fra antikken som levninger og beretninger til å forme en historisk framstilling om et tema

Middelalder

The aims of the training are to enable the apprentice to
  • gjøre rede for hvordan samfunn i middelalderen var organisert og styrt, og reflektere over hvordan makt ble legitimert
  • gjøre rede for sammenhenger mellom antikkens filosofi og kristen tenkning og drøfte forholdet mellom filosofi og religion
  • drøfte hvilken betydning islamsk kultur og tenkning fikk i middelalderen
  • vise hvordan møter mellom ulike kulturer og religioner i middelalderen var preget av både konflikt og samarbeid
  • undersøke og reflektere over menneskers liv og tenkning i middelalderen ved å bruke utvalgte kilder som levninger og beretninger
  • bruke begrepene kontinuitet og endring til å vise hvordan middelalderhistorien kan framstilles på ulike måter

Renessanse

The aims of the training are to enable the apprentice to
  • gjøre rede for sammenhenger mellom økonomi, kunst og tenkning i renessansen og bruke kilder til å finne særpreg ved perioden
  • gjøre rede for samfunnsforståelse i renessansen og drøfte tenkning om individ, stat og samfunn
  • diskutere virkninger av reformasjonen for stat og individ
  • gjøre rede for hvordan man kom fram til og spredte ny kunnskap i perioden og forklare hvordan denne kunnskapen utfordret den etablerte virkelighetsforståelsen
  • gi eksempler på hvordan historiske perioder blir konstruert og drøfte hvilken betydning dette har for historieframstillinger

Opplysningstid

The aims of the training are to enable the apprentice to
  • gjøre rede for hvordan vitenskapsrevolusjonen la grunnlaget for nye virkelighetsforståelser og drøfte betydningen dette fikk for synet på mennesket
  • gjøre rede for og reflektere over rasjonalismen og empirismen som erkjennelsesteorier
  • presentere hovedtrekk i 1600- og 1700-tallets statstenkning og frihetsidealer og drøfte ved hjelp av tekster hvilke konsekvenser endringene fikk i Amerika og Europa
  • gjøre rede for tenkning, kunst og kultur i romantikken som en reaksjon på opplysningstidens idealer
  • gjøre rede for idealistisk og materialistisk forståelse av historie og vise hvordan disse tilnærmingene gir ulike forklaringer på opplysningstidens revolusjoner

Nyere tid

The aims of the training are to enable the apprentice to
  • forklare framveksten av industrisamfunnet og vurdere hva det innebar for forståelse av tid og arbeid
  • sammenlikne liberalismen og marxismen og drøfte deres syn på frihet og likhet
  • drøfte hvordan historieforståelser kan virke undertrykkende eller frigjørende
  • drøfte i hvilken grad samefolkets felles historie har betydning for moderne allsamisk identitet på tvers av statsgrensene
  • forklare hvordan historieskrivingen i første del av 1800-tallet bidro til utviklingen av nasjonale identiteter og vurdere om den har virket inkluderende eller ekskluderende på samer og nasjonale minoriteter
  • vurdere innholdet i tekster som retter et kritisk søkelys på framveksten av det moderne samfunnet
  • innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte

Side 7 Av 9

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!