Læreplanen er utgått!

Læreplan i engelsk for døve og sterkt tunghørte (ENG2-01)

Etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 – yrkesfaglige utdanningsprogram

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utnytte og vurdere ulike situasjoner, arbeidsmåter og strategier for å lære seg engelsk
  • drøfte likheter og forskjeller mellom engelsk og andre fremmedspråk og utnytte dette i egen språklæring
  • bruke relevant og presis terminologi for å beskrive språkets formverk og strukturer
  • beskrive og vurdere egen framgang i arbeidet med å lære engelsk
  • bruke et bredt utvalg digitale og andre hjelpemidler, inkludert ettspråklige ordbøker, på en selvstendig måte

Kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beherske et bredt ordforråd
  • bruke språkets formverk og tekststrukturer i skriftlige og muntlige framstillinger
  • forstå lengre skriftlige og muntlige framstillinger om ulike personlige, litterære, tverrfaglige og samfunnsmessige emner
  • trekke ut vesentlige opplysninger fra skriftlige tekster og drøfte forfatterens synspunkt og holdninger
  • uttrykke seg skriftlig og muntlig på en nyansert og situasjonstilpasset måte, med flyt, presisjon og sammenheng
  • velge hensiktsmessige muntlige og skriftlige strategier tilpasset formål, situasjon og sjanger
  • ta initiativ til å begynne, avslutte og holde en dialog i gang
  • lese formelle og uformelle tekster i ulike sjangere og med ulike formål
  • skrive formelle og uformelle tekster med god struktur og sammenheng om personlige, tverrfaglige og samfunnsmessige temaer
  • velge og bruke innhold fra ulike kilder på en selvstendig, kritisk og ansvarlig måte
  • bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon
  • produsere tekster med sammensatt innhold i digitale medier
  • velge et tverrfaglig fordypningsemne innenfor eget programområde og presentere dette

Kultur, samfunn og litteratur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • drøfte sosiale forhold, samfunnsforhold og verdier i ulike kulturer, inkludert døvekultur, i flere engelskspråklige land
  • presentere og diskutere internasjonale nyheter og aktuelle hendelser
  • gjøre rede for hovedtrekk i utvikling av engelsk fra et anglosaksisk språk til et internasjonalt verdensspråk
  • analysere og drøfte et utvalg representative engelskspråklige litterære tekster fra sjangrene dikt, tekstet film, novelle, roman og skuespill eller tegnspråkpoesi
  • drøfte et utvalg engelskspråklige litterære tekster fra ulike deler av verden og ulike tidsepoker, fra 1500-tallet til moderne tid, deriblant tekster av og om døve
  • drøfte litteratur og hendelser med utgangspunkt i døves situasjon i den engelskspråklige verden
  • lage og vurdere egne tekster inspirert av litteratur og kunst, inkludert kunstuttrykk av og om døve

Side 10 Av 11

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!