Læreplan i teaterproduksjon fordypning - programfag i utdanningsprogram for musikk, dans, drama, programområde for drama (DRA5-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. april 2006 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2022-07-31T00:00:00 +2

Formål

Teater omfatter mange ulike disipliner og er en utpreget tverrestetisk uttrykksform som også har en flerkulturell dimensjon. Teaterproduksjon fordypning skal synliggjøre ulike måter å produsere, formgi og uttrykke seg på i teatersammenheng.

Programfaget teaterproduksjon fordypning skal gjennom praktisk erfaring og refleksjon utvikle kunnskap om sentrale områder innen teaterproduksjon. Det skal gi erfaringer med å bruke teater i ulike sosiale og samfunnsmessige sammenhenger. Opplæringen skal også bidra til rekruttering til høyere utdanning innenfor ulike greiner av teaterfaget.

Programfaget skal gi innføring i to grunnleggende tilnærmingsformer til produksjon: fra tekst til forestilling og fra idé til forestilling. Det skal bidra til å utvikle den enkeltes ferdigheter i å utarbeide analyser, konsepter og produksjonsplaner, og til å presentere dem i et relevant fagspråk. Opplæringen skal bidra til forståelse av sammenhenger mellom alle deler i et produksjonsarbeid, fra konseptutvikling til gjennomført og evaluert forestilling.

Teaterproduksjon fordypning bør ses i sammenheng med øvrige programfag i programområdet og på den måten bidra til helhet og sammenheng i opplæringen. Teater er en kollektiv kunstart der ensemblet står sentralt. Opplæringen skal likevel legge til rette for å bidra til den enkeltes mulighet for utvikling ved å gi rom for erfaringer med spesielle funksjoner i produksjonsarbeidet. Opplæringen skal bidra til at den enkelte kan utvikle evne til samarbeid og kommunikasjon på måter som skaper trygghet, fellesskap og vekst.

Struktur

Teaterproduksjon fordypning består av to programfag: teaterproduksjon fordyping 1 og teaterproduksjon fordypning 2. Teaterproduksjon fordypning 2 bygger på teaterproduksjon fordypning 1.

Programfagene er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.

Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområder:

Programfag

Hovedområder

Teaterproduksjon fordypning 1

Dramatisk tekst

Dramatisk form

Teaterproduksjon fordypning 2

Produksjonskonsept

Utforsking av form

Hovedområder

Dramatisk tekst

Teaterproduksjon fordypning 1

Hovedområdet omfatter kunnskap om og analyse av skuespill fra ulike epoker og sjangrer. Teaterfaglige elementer knyttet til klassisk tekst fra ulike epoker inngår i hovedområdet. Det legges vekt på historiske og sjangerbestemte trekk ved skuespilltekster. Utfordringer ved realisering og formidling er sentralt.

Dramatisk form

Teaterproduksjon fordypning 1

Hovedområdet dreier seg om realisering av en forestilling med utgangspunkt i en dramatisk tekst. Innhold og form, forholdet mellom spilleplass og publikum, dramaturgi, regi, scenografi og scenetekniske elementer er sentralt. Hovedområdet omfatter også kunnskap om ansvarsfunksjonene i en teaterproduksjon.

Produksjonskonsept

Teaterproduksjon fordypning 2

Hovedområdet omfatter idéutvikling knyttet til moderne produksjonsmetoder og nyere spillestiler. Sammenhenger mellom idé, produksjonsbetingelser, kunstneriske valg, funksjoner og publikum er sentralt. Hovedområdet omfatter også hvordan kunstnerisk, sosial og teoretisk kompetanse spiller sammen i produksjonsarbeidet.

Utforsking av form

Teaterproduksjon fordypning 2

Hovedområdet omfatter utforsking og eksperimentering med form, spillestil og virkemidler. Samtidens teateruttrykk og teaterets funksjon i samfunnet er sentralt. Hovedområdet omfatter også teaterets utvikling, nyskapende og eksperimentelt arbeid i utforming av regikonsept, og hvordan teateret speiler et moderne flerkulturelt samfunn. Ansvarsfunksjoner i realisering og formidling av forestillinger omfattes også av hovedområdet.

Timetall

Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.

Teaterproduksjon fordypning 1: 140 årstimer

Teaterproduksjon fordypning 2: 140 årstimer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I teaterproduksjon fordypning forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig i teaterproduksjon fordypning innebærer ulike typer interaksjon med publikum. Det innebærer også debatter, drøftinger, møteledelse, instruksjon og veiledning, foredrag og presentasjon av fagstoff innenfor ulike områder.

Å kunne uttrykke seg skriftlig i teaterproduksjon fordypning innebærer å utarbeide monologer, manus, artikler, analyser, planer og teaterprogram.

Å kunne lese i teaterproduksjon fordypning innebærer å arbeide med tekster i ulike skjønnlitterære sjangrer, dels som kunnskapskilder, dels som grunnlag for visninger og forestillinger. Det innebærer også avlesing og tolkning av visuelle og auditive kunstuttrykk.

Å kunne regne i teaterproduksjon fordypning innebærer å beregne forhold knyttet til scenografi og arbeid med lys, lyd og sceneteknikk.

Å kunne bruke digitale verktøy i teaterproduksjon fordypning innebærer å integrere digitale teknikker og multimediale uttrykksformer i det kunstneriske arbeidet.

Kompetansemål

Teaterproduksjon fordypning 1

Dramatisk tekst

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • analysere dramatiske tekster med tanke på realisering og formidling
  • drøfte forholdet mellom innhold, dramaturgi, spillestil og scenografiske og tekniske virkemidler

Dramatisk form

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke kunnskaper om dramaturgi, regi og spillestiler i ulike teaterformer
  • presentere scenografiske løsninger i forhold til teaterrom og spilleplass
  • bruke kostymer og rekvisitter i forhold til sjanger og innhold
  • gjennomføre en forestilling med utgangspunkt i en sjangerbestemt tekst
  • ta ansvar for ulike funksjoner i ensemblet

Teaterproduksjon fordypning 2

Produksjonskonsept

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utvikle og vurdere et produksjonskonsept
  • drøfte sammenhengen mellom tema, arbeidsform, dramaturgi, spillestil og spillested
  • kombinere teori og praksis i konseptutviklingen og gjøre selvstendige kunstneriske valg

Utforsking av form

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke og vurdere ulike teaterformer og uttrykk
  • eksperimentere med dramaturgi, spillestiler og scenografiske og tekniske virkemidler
  • drøfte betydningen som ulike regivalg kan ha for en teaterproduksjon
  • bruke elementer fra ulike kulturers formspråk, uttrykk og tradisjoner i ensemblets arbeid
  • gjennomføre og vurdere en konseptbasert produksjon

Vurdering

Bestemmelser om sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Teaterproduksjon fordypning 1

Elevene skal ha standpunktkarakter.

Teaterproduksjon fordypning 2

Elevene skal ha standpunktkarakter.

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Teaterproduksjon fordypning 1

Elevene kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Teaterproduksjon fordypning 2

Elevene kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Teaterproduksjon fordypning 1

Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Teaterproduksjon fordypning 2

Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!