Læreplan i teater og bevegelse - programfag i utdanningsprogram for musikk, dans, drama, programområde for drama (DRA1-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. april 2006 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2022-07-31T00:00:00 +2

Formål

I teater- og skuespillerkunst er det klare sammenhenger mellom helse og skapende evne. Riktig trening og fysisk aktivitet bidrar til god helse og bedre selvfølelse, konsentrasjon og evne til kreativ utfoldelse. Teater og bevegelse skal gi den enkelte mot og lyst til å bruke seg selv i fysisk og scenisk sammenheng og samtidig ivareta utforskende og utøvende dimensjoner ved fysisk teaterarbeid.

I møte med fysisk teaterarbeid skal den enkelte få kunnskap om forbindelser mellom bevegelse og sceniske uttrykk. Programfaget skal fremme forståelse av bevegelse som sentralt virkemiddel og selvstendig uttrykk i teatersammenheng og gi den enkelte erfaring med å utforske, formidle og tolke ulike sceniske ideer og uttrykk. Samtidig skal den enkelte få mulighet til å styrke grunnleggende fysisk kroppsbeherskelse og utvikle forståelse av egen bevegelse.

Opplæringen skal bidra til at den enkelte kan få oppleve glede, inspirasjon og forståelse av egne muligheter i møte med fysisk teaterarbeid. Samtidig skal det legges til rette for samhandling og samarbeid, slik at den enkelte også kan utvikle evne til å vise omsorg for andre og ta medansvar for fellesskapet.

Struktur

Teater og bevegelse består av to programfag: teater og bevegelse 1 og teater og bevegelse 2.

Teater og bevegelse 2 bygger på teater og bevegelse 1.

Programfagene er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.

Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområder:

Programfag

Hovedområder

Teater og bevegelse 1

Fysisk grunnlagstrening

Skapende arbeid

Teater og bevegelse 2

Fysisk grunnlagstrening

Skapende arbeid

Hovedområder

Fysisk grunnlagstrening

Hovedområdet omfatter trening av styrke, utholdenhet, smidighet og koordinasjon. Videre dreier hovedområdet seg om teknikker for oppvarming, avspenning og konsentrasjon.Ledelse og instruksjon i teaterarbeid inngår også. Sammenhenger mellom helse og livsstil og fysisk og skapende virksomhet er sentralt.

Skapende arbeid

Hovedområdet handler om utforsking av fysiske uttrykk i konkret og abstrakt form. Hovedområdet dreier seg også om tolkningsevne, fysisk og romlig bevissthet og ekspressivitet. Komposisjon og koreografi inngår i hovedområdet.

Timetall

Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.

Bevegelse 1: 56 årstimer

Bevegelse 2: 56 årstimer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I teater og bevegelse forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig i teater og bevegelse innebærer å beskrive trenings- og visningsarbeid og bevegelse og handling som virkemidler i en forestilling.

Å kunne uttrykke seg skriftlig i teater og bevegelse innebærer å utarbeide treningsprogram, program for visninger og dokumentasjon av eget arbeid.

Å kunne lese i teater og bevegelse innebærer å hente fagkunnskap og informasjon fra ulike kilder. Det innebærer også å avlese og tolke visuelle og auditive kunstuttrykk.

Å kunne regne i teater og bevegelse innebærer å forholde seg til lengde, tid og krefter i bevegelse i sceniske rom og i treningsarbeid.

Å kunne bruke digitale verktøy i teater og bevegelse innebærer å hente informasjon og å bruke digitale og multimediale uttrykksformer integrert i kunstnerisk arbeid.

Kompetansemål

Teater og bevegelse 1

Fysisk grunnlagstrening

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • vise utholdenhet, styrke, smidighet og koordinasjon i trenings- og visningsarbeid
  • gjennomføre og vurdere en periode med trening
  • bruke oppvarmings-, avspennings- og konsentrasjonsteknikker i selvstendig trening
  • beherske grunnleggende bruk av impuls, koordinasjon og aksjon/reaksjon i trenings- og visningsarbeid
  • bruke dynamikk, økonomisering, energi, tyngdekraft og balanse
  • bruke enkle teknikker i scenekamp og klovne- og maskearbeid
  • drøfte sammenhenger mellom livsstil og helse og fysisk og skapende aktivitet

Skapende arbeid

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utnytte sanseapparatet, kroppen og kroppens nullpunkt i skapende arbeid
  • formidle uttrykk gjennom bevegelse og handling og vurdere virkningen
  • bruke musikk og natur som inspirasjonskilde
  • utforske og utvikle rollefigurer i et handlingsforløp
  • drøfte bevegelse og handling som virkemidler i en forestilling
  • delta aktivt i samspill, presentasjoner og visninger
  • drøfte egne ferdigheter og utviklingsmuligheter

Teater og bevegelse 2

Fysisk grunnlagstrening

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lede oppvarmings-, avspennings- og konsentrasjonsøvelser
  • videreutvikle personlig fysisk uttrykk
  • praktisere ulike tradisjoner og retninger i bevegelsesfaget
  • drøfte egne erfaringer med ulike øvelser og teknikker
  • utarbeide, gjennomføre og vurdere egne treningsopplegg

Skapende arbeid

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for betydningen av fysisk ekspressivitet i kunstnerisk utøvende virksomhet
  • presentere og drøfte muligheter som ulike tradisjoner og retninger i bevegelsesfaget gir i utøvende og skapende arbeid
  • bruke komposisjon og koreografi i kunstnerisk arbeid
  • lage og framføre uttrykk med bevegelse og handling i abstrakt, konkret og fortellende form

Vurdering

Bestemmelser om sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Teater og bevegelse 1

Elevene skal ha standpunktkarakter.

Teater og bevegelse 2

Elevene skal ha standpunktkarakter.

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Teater og bevegelse 1

Elevene skal ikke opp til eksamen.

Teater og bevegelse 2

Elevene skal ikke opp til eksamen.

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Teater og bevegelse 1

Privatistene skal opp til skriftig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Teater og bevegelse 2

Privatistene skal opp til skriftig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Privatistene i teater og bevegelse 2 får godskrevet programfaget teater og bevegelse 1.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!