Dans i perspektiv 1
Dans, estetikk og samfunn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- beskrive og reflektere over dansens ulike former, funksjoner og rolle i samfunnet
- gjøre rede for grunntrekk i den sceniske dansens historie fram til 1900
- drøfte hvordan dans har endret seg fram til 1900, relatert til kunst- og kulturhistorien
- danse et utvalg danser fra norske dansetradisjoner og beskrive særtrekk ved disse dansene
- beskrive egne opplevelser og erfaringer i møte med ulike danseuttrykk
Dansekomposisjon og koreografi
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- utforske og anvende et bevegelsesvokabular med vekt på intensjon og dynamikk
- utforske tyngde og kraft relatert til ulike underlag og partnere
- anvende ulike improvisasjonsteknikker
- anvende koreografiske prinsipper og verktøy i koreografisk formgivning
- beskrive og anvende formelementer fra andre kunstuttrykk til å skape egen koreografi
- beskrive egen og andres koreografi
Side 7 Av 9