Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. april 2006 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2022-07-31T00:00:00 +2
Formål
Grunntrening i dans er et allmenndannende programfag der det å sanse, oppleve, lære og skape med kroppen skal stå i sentrum. God helse er viktig både individuelt og for samfunnet som helhet, og gjennom bevegelse og dans skal programfaget bidra til bedre helse og mer fysisk aktivitet.
I grunntrening i dans skal den enkelte få kjennskap til kroppens oppbygning og funksjoner. Programfaget skal legge vekt på betydningen av skadeforebygging og restitusjon og bidra til bedre forståelse av sammenhenger mellom kroppsbevissthet, helse og livsstil.
Opplæringen i grunntrening i dans skal legge til rette for samarbeid og fellesskap. Samtidig skal opplæringen utfordre den enkelte til å tøye egne grenser og bidra til at den enkelte får oppleve mestring ut fra sine egne forutsetninger.
Struktur
Grunntrening i dans består av to programfag: grunntrening i dans 1 og grunntrening i dans 2.
Grunntrening i dans 2 bygger på grunntrening i dans 1.
Programfagene er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.
Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområder:
Programfag | Hovedområder | |
Grunntrening i dans 1 | Dans og helse | Utforsking og samhandling |
Grunntrening i dans 2 | Dans og helse | Utforsking og samhandling |
Hovedområder
Dans og helse
Hovedområdet omfatter grunnleggende fysiske og mentale treningsprinsipper og treningsmetoder knyttet til dans. Kroppens oppbygning og funksjon og forholdet mellom trening, kosthold og livsstil er sentralt. Hovedområdet omfatter også planlegging, gjennomføring og vurdering av egne treningsopplegg.
Utforsking og samhandling
Hovedområdet omfatter formgivning av danseuttrykk og utvikling av den kinestetiske sansen. Samarbeid om planlegging, gjennomføring og vurdering av eget og andres arbeid og dansetrening er sentralt. Hovedområdet dreier seg også om bruk av ulike uterom som inspirasjon og grunnlag for danseuttrykk.
Timetall
Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.
Grunntrening i dans 1: 56 årstimer
Grunntrening i dans 2: 56 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I grunntrening i dans forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i grunntrening i dans innebærer å beskrive eget skapende arbeid og formidling. Det handler også om å kunne beherske et egnet språk for opplevelse, refleksjon og vurdering av dans.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i grunntrening i dans innebærer å formgi og nedtegne trinn og bevegelser. Det innebærer også å dokumentere og reflektere over egen fysiske og dansetekniske utvikling.
Å kunne lese i grunntrening i dans innebærer å fortolke symboler i møte med ulike kunst- og kulturuttrykk. Det innebærer også tekster som kilde til kunnskap og refleksjon.
Å kunne regne i grunntrening i dans innebærer å relatere fysiske erfaringer til grunnleggende begreper om form, rytme, tid og rom.
Å kunne bruke digitale verktøy i grunntrening i dans innebærer å bruke relevant lydutstyr, videoteknologi og IKT i skapende arbeid og dokumentasjon av dans.
Kompetansemål
Grunntrening i dans 1
Dans og helse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- anvende og forklare riktig plassering, pust og spenningsnivå i dans og bevegelse
- anvende treningsmetoder som fremmer koordinasjon, balanse, spenst, styrke, utholdenhet og bevegelighet relatert til dans
- beskrive kroppens oppbygning og funksjon relatert til dans og anvende dette i dansetrening
- forklare betydningen av restitusjon
- gjøre rede for betydningen av riktig kosthold relatert til danseutøvelse
Utforsking og samhandling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- utforske og anvende den kinestetiske sansen
- samarbeide om planlegging og gjennomføring av dansetrening
- anvende uterom til utfoldelse og som inspirasjon og grunnlag for danseuttrykk
Grunntrening i dans 2
Dans og helse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- planlegge, gjennomføre og vurdere egne treningsopplegg relatert til dans
- reflektere over og beskrive betydningen av mental trening relatert til dans
- drøfte og vurdere betydningen av kosthold og livsstil relatert til egen danseutøvelse
Utforsking og samhandling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samarbeide om planlegging, gjennomføring og vurdering av danseutøvelse
- observere og vurdere eget og andres arbeid som grunnlag for danserisk utvikling
Vurdering
Grunntrening i dans programfag
Bestemmelser om sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag | Ordning |
Grunntrening i dans 1 | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Grunntrening i dans 2 | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Eksamen for elever
Programfag | Ordning |
Grunntrening i dans 1 | Elevene skal ikke opp til eksamen. |
Grunntrening i dans 2 | Elevene skal ikke opp til eksamen. |
Eksamen for privatister
Programfag | Ordning |
Grunntrening i dans 1 | Privatistene skal opp til skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Grunntrening i dans 2 | Privatistene skal opp til skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Privatistene i grunntrening i dans 2 får godskrevet programfaget grunntrening i dans 1. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.