En litteraturgjennomgang
Hvordan kan vi måle temaer om skole- og læringsmiljø?
Fagnotatet belyser hvilke etablerte forskningsbaserte instrumenter som kan gi pålitelig informasjon om temaer om skole- og læringsmiljø.
Hovedfunn
- Det vil være krevende å konstruere og validere nye skreddersydde instrumenter for alle temaene som Udir foreslår.
- Det finnes allerede gode forskningsbaserte instrumenter for temaer som trivsel, motivasjon, sosiale relasjoner på skolen, krenkelser, elevmedvirkning, dybdelæring og til en viss grad fysisk skolemiljø.
- Det vil være utfordrende å finne gode forskningsbaserte instrumenter for å fange opp skole- og læringsmiljø omkring temaer som medansvar, demokratiske prinsipper, sosial læring og utvikling, empati, kritisk tenkning, dømmekraft, variasjon og utforskning, eksperimentering, nysgjerrighet og undring.
Om rapporten
Frem til mai 2022 planla Udir en faglig revisjon av innholdet i Elevundersøkelsen. Fagnotatet fra NIFU ble bestilt som et kunnskapsgrunnlag for å vurdere hvilke temaer som egner seg for operasjonalisering i en spørreundersøkelse som Elevundersøkelsen.
I forkant av oppdraget hadde Udir foretatt en foreløpig avgrensning av hvilke temaer Udir kan spørre om i en undersøkelse om skole- og læringsmiljø, basert på hjemmel i lov- og læreplanverket.
Før rapporten ble ferdigstilt ble den faglige revisjonen av Elevundersøkelsen satt på vent. Fagnotatet fra NIFU vil derfor inngå som et fremtidig kunnskapsgrunnlag for Udir, når revisjonen av Elevundersøkelsen gjenopptas.