Gjennomgang av tilskuddsordningen for privatskoler for funksjonshemmede

Det er stor variasjon på hvordan skolene er organisert; Mange av skolene inngår i et større økosystem med fritidsaktiviteter, botilbud, sosiale aktiviteter, oppfølging, kompetansesentre, tilknyttede bedrifter hvor elevene kan få arbeid etter endt utdanning.

Hovedfunn

  • Mange av skolene inngår i et større økosystem med fritidsaktiviteter, botilbud, sosiale aktiviteter, oppfølging, kompetansesentre, tilknyttede bedrifter hvor elevene kan få arbeid etter endt utdanning.
  • Skolene mener at integreringen av ulike tilbud gir et bedre og mer helhetlig tilbud til elevene.
  • Skolene varierer blant annet med hensyn til elevenes alder og skolerett, læreplan, planlagt sluttkompetanse, omfang av tilrettelegging i opplæringen og elevenes behov.
  • Det er stor variasjon i hvilke lærevansker som kvalifiserer for inntak ved skolene, og det er stor variasjon i hvilke kompetente instanser skolene bruker for å dokumentere diagnose/behov for tilrettelagt opplæring.
  • Skolene er svært ulike, og rapporten viser variasjoner innenfor samme tilskuddssats og fellestrekk på tvers av tilskuddssatsene.

Stor variasjon i organisering av skolene

Det er det veldig stor variasjon på hvordan skoler som mottar tilskudd under tilskuddsordningen for privatskoler for funksjonshemmede er organisert, og hvilke tilbud de gir eleven.  Det største felles kjennetegnet for disse skolene er at de er regulert under samme lovparagraf (privatskolelova § 2.1 f). 

Rapporten beskriver skolene under denne tilskuddsordningen som svært sammensatt. Skolene varierer blant annet med hensyn til elevenes alder og skolerett, læreplan og planlagt sluttkompetanse, omfang av tilrettelegging i opplæringen, elevenes behov og geografi. Når det gjelder geografi, ligger alle bokstav f-skoler sør for Levanger i Trøndelag.  

Noe mer enn bare en skole 

Det er påfallende at flere av «bokstav f-skolene» er mye mer enn et sted hvor elevene får opplæring. Mange av disse skolene inngår i et større økosystem med fritidsaktiviteter, botilbud, sosiale aktiviteter, oppfølging, kompetansesentre, tilknyttede bedrifter hvor elevene kan få arbeid etter endt utdanning, og mer, altså tilbud utover det som man kan kalle opplæring etter friskoleloven. 

Rapporten peker på at skolene selv mener at integreringen av ulike tilbud gir et bedre og mer helhetlig tilbud til elevene. Flere av de aktuelle skolene ligger dermed i skjæringspunktet mellom opplæring, oppfølging og helsearbeid.  Rapporten belyser ikke hvorvidt de ulike tilretteleggingstilbudene er unike for disse skolene.    

Om denne rapporten

Hva er Bokstav f-skoler?