Tiltak mot frafall i videregående opplæring, 2007

Økt bevissthet rundt frafallsproblematikk og konkrete tiltak reduserer frafall blant elever i videregående opplæring. Det viser evalueringen av Satsing mot frafall som SINTEF har gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

Satsing mot frafall ble gjennomført i perioden 2003 til 2006, på bakgrunn av regjeringens handlingsplan mot fattigdom. Satsingen hadde som mål å forhindre frafall fra videregående opplæring og å fange opp og veilede ungdom som faller ut tilbake i arbeid eller utdanning. Alle fylkene deltok i satsingen.

SINTEF har kartlagt fylkenes tiltak, og sett på hva som syntes å ha god effekt. Evalueringen tallfester ikke omfanget av frafall eller de ulike tiltakene, men gir et godt innblikk i lokale erfaringer.

Det er mange og sammensatte årsaker til at elever avbryter videregående opplæring. Satsing mot frafall har da også vært preget av store regionale forskjeller, og et mangfold av tiltak. I alle fylker medførte satsingen at flere, både i og utenfor skolen, engasjerte seg i arbeidet mot frafall. Tiltak som syntes å ha god effekt var bl.a.

  • styrket yrkes- og utdanningsveiledning for elever
  • økt involvering av foreldre
  • kompetanseutvikling for bl.a. rådgivere, kontaktlærere og NAV-ansatte
  • informasjonsutveksling og samarbeid om utsatte elever mellom ungdomsskole og videregående skole 
  • fokus på å få til en god skolestart 
  • planlagte, alternative opplæringsløp som fører til kompetanse på lavere nivå enn fullt fagbrev
  • alternative opplæringsarenaer for elever som ikke finner seg så godt til rette i den vanlige undervisningen
  • rask oppfølging av elever ved fravær

Evalueringen påpeker imidlertid at det ikke finnes noen revolusjonerende enkelttiltak for å forhindre frafall. Langsiktig og målrettet arbeid på mange fronter samtidig er det som gir resultater.

Arbeidet må foregå kontinuerlig og forankres som en del av hele skolens oppgave. I tillegg må skolen kunne samarbeide godt med et støttenettverk utenfor skolen, bestående av bl.a. Oppfølgingstjenesten, barnevernet og NAV. Det er viktig å ha en klar ansvars- og oppgavefordeling, slik at alle aktuelle personer og institusjoner vet når de skal trå til og hva de skal gjøre. Samtidig er det sentralt å opprettholde fokuset på arbeidet mot frafall.