Språkløftet og Utviklingsprosjekt for minoritetsspråklige elever, 2009
Rambøll har evaluert Språkløftet og Utviklingsprosjekt i skoler med mer enn 25 prosent minoritetsspråklige elever frem til juni 2009. Sluttrapporten gir et godt grunnlag for videre utvikling og oppfølging av prosjektene.
Språkløftet og Utviklingsprosjektet er forankret i den nasjonale strategiplanen Likeverdig opplæring i praksis! og gjennomføres i 9 prosjektkommuner i tidsrommet 2007 - 2011.
Rapporten har fokus på utvikling av modeller i kommunene, og læringspunkter for prosjektstyring og prosjektorganisering.
Rapporten viser at
- prosjektene har bidratt til økt bevissthet om språkstimulering og kartlegging av barns språk og utvikling
- modeller for språklæring er under utvikling
- kommunenes språkmodell skal videreutvikles, videreføres og forankres parallelt med at målgruppen fra barnehagen går over i skolen
Utfordringer for prosjektene fremover er
- klare prosjektmålsettinger i kommunen
- teoretisk forankring – bevisstgjøring og dokumentasjon
- systematisk språkstimulering i barnehagene
- etablere tiltak i skolen – rutiner for overgang barnehage skole
- aktivt foreldresamarbeid hvor foreldre ikke bare er tilskuere
- tilknytning til eksternt kompetansemiljø
- dokumenterte språkmodeller
- styrket datagrunnlag
Læringspunkter for prosjekter
Evalueringen trekker frem viktige læringspunkter for prosjektstyring og prosjektorganisering ved sentralt initierte prosjekter. Eksempler på læringspunkter er:
- tett dialog med kommunen, klare mål og etablerte rutiner for prosjektrapportering og egenevaluering
- forankring av prosjektledelsen i styringslinjen i kommunen og involvering av kommunalt nivå for å sikre tverrfaglig gjennomslag
- forpliktende samarbeidsavtaler mellom prosjekter og kompetansemiljøer inngås på sentralt nivå
I arbeidet med å nå overordnede prosjektmål om økt læringsutbytte, sosial kompetanse og sosial utjevning vil en videreføring av evalueringen som inkluderer en støtte- og veilederfunksjon i forhold til sentrale modellelementer være et nyttig bidrag.