Språkløftet og Utviklingsprosjekt for minoritetsspråklige elever, 2009

Rambøll har evaluert Språkløftet og Utviklingsprosjekt i skoler med mer enn 25 prosent minoritetsspråklige elever frem til juni 2009. Sluttrapporten gir et godt grunnlag for videre utvikling og oppfølging av prosjektene.

Språkløftet og Utviklingsprosjektet er forankret i den nasjonale strategiplanen Likeverdig opplæring i praksis! og gjennomføres i 9 prosjektkommuner i tidsrommet 2007 - 2011.

Rapporten har fokus på utvikling av modeller i kommunene, og læringspunkter for prosjektstyring og prosjektorganisering.

Rapporten viser at

  • prosjektene har bidratt til økt bevissthet om språkstimulering og kartlegging av barns språk og utvikling
  • modeller for språklæring er under utvikling
  • kommunenes språkmodell skal videreutvikles, videreføres og forankres parallelt med at målgruppen fra barnehagen går over i skolen

Utfordringer for prosjektene fremover er

  • klare prosjektmålsettinger i kommunen
  • teoretisk forankring – bevisstgjøring og dokumentasjon
  • systematisk språkstimulering i barnehagene
  • etablere tiltak i skolen – rutiner for overgang barnehage skole
  • aktivt foreldresamarbeid hvor foreldre ikke bare er tilskuere
  • tilknytning til eksternt kompetansemiljø
  • dokumenterte språkmodeller
  • styrket datagrunnlag

Læringspunkter for prosjekter

Evalueringen trekker frem viktige læringspunkter for prosjektstyring og prosjektorganisering ved sentralt initierte prosjekter. Eksempler på læringspunkter er:

  • tett dialog med kommunen, klare mål og etablerte rutiner for prosjektrapportering og egenevaluering
  • forankring av prosjektledelsen i styringslinjen i kommunen og involvering av kommunalt nivå for å sikre tverrfaglig gjennomslag
  • forpliktende samarbeidsavtaler mellom prosjekter og kompetansemiljøer inngås på sentralt nivå

I arbeidet med å nå overordnede prosjektmål om økt læringsutbytte, sosial kompetanse og sosial utjevning vil en videreføring av evalueringen som inkluderer en støtte- og veilederfunksjon i forhold til sentrale modellelementer være et nyttig bidrag.