Mer motiverte for realfagene med gjestelærere fra arbeidslivet

Evalueringen av ordningen med Lektor2, viser at elever som hadde god egenvurdering av sin realfagskompetanse, ble mer motiverte for realfag. Ordningen har i liten grad styrket motivasjonen for realfag hos elever med lav egenvurdering av kompetanse i realfagene.

Lektor2-ordningen innebærer at fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv deltar aktivt i realfagsundervisningen på ungdomstrinnet i grunnskolen og i videregående skole. Faglærer og ekstern fagperson skal gjennom et formalisert samarbeid utvikle læreplanrettede undervisningsopplegg som holdes av fagpersonen. Lektor2 har mange mål, med noen få timer realfagsundervisning skal den favne alle typer elever og bidra til bedre motivasjon og læring i realfagene.

Elevaktiv undervising ble godt mottatt

Elevene vurderte undervisningen med Lektor2 som mer positiv og interessant enn annen undervisning i realfagene. Elever som fikk anledning til praktisere i faget var mer fornøyd med undervisningen enn de som hadde Lektor2 undervisning i form av et foredrag.

Styrkede relasjoner 

Prosjektet har ført til styrkede relasjoner mellom skole og arbeidsliv. Skolenes lærere har fått bedre innsikt i bedriftenes kompetansebehov, mens bedriftene har fått bedre innsikt i skolens hverdag og kompetansebehov. Både lærere og bedriftene er jevnt over fornøyd med organiseringen av Lektor2.

Entusiasme og engasjement 

Evalueringen gir et bilde av mye entusiasme og engasjement både fra skolene og bedriftene som deltar i Lektor2. Det er likevel signaler som tyder på at engasjementet er forankret hos ildsjeler og mindre i skolens kultur for kompetanseutvikling. Hver femte lærer oppgir at gjennomføring av undervisning med Lektor2 krever at lærerne bruker noe av sin fritid på det.

Anbefalinger

NIFU som har stått for evalueringen anbefaler ved en eventuell videreføring av Lektor2, at de overordnede målene for ordningen prioriteres strengere, og at det gis tydeligere kriterier for tildeling av midler og rammer for gjennomføringen av Lektor2-undervisningen. Prosjektet burde også kunne bidra med mer informasjon, blant annet på Naturfagssenterets nettsted, om den praktiske gjennomføringen av prosjektene – som valg av undervisningsformer og elevenes læringsutbytte. Slik informasjon kan eventuelt innhentes både fra skoler som deltar i prosjektet og gjennom følgeforskning ved en eventuell videreføring prosjektet.