Kunnskapsstatus - forskning på læremidler

I Norge og internasjonalt er det innenfor læremiddelfeltet forsket mest på tradisjonelle lærebøker i skolefag. Forskning på digitale læremidler er imidlertid på framgang.

Høgskolen i Vestfold har i samarbeid med forskere i en del andre land laget en kunnskapsstatus om forskning på lærmidler fra 10 land: Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Frankrike, Nederland, Spania, Australia og Brasil.

Kunnskapsstatusen omfatter forskning og annen dokumentasjon om trykte og digitale læremidler fra 2000-2011, avgrenset til fire temaområder:

  1. innhold, form og bruk
  2. implementering av grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring
  3. læremidler som virker mot frafall
  4. klasseromforskning hvor læremidler inngår som ett av flere elementer

Forskerne gjør oppmerksom på at kunnskapsstatusen bygger på en blanding av systematiske litteratursøk og en nettverksstrategi. Ut over dette har de enkelte landene utviklet søketermer og søkt i nasjonale databaser. For noen av landene gir rapporten en relativt dekkende oversikt over forskning og publisering på læremiddelfeltet (Norge, Tyskland, Danmark), mens for de andre landene er resultatet basert på en blanding av litteratursøk og skjønn.

Mest forskning på læreboka, men forskning på digitale læremidler øker

Den største delen av forskningslitteraturen er konsentrert om trykte læremidler, dvs. læreboka, men forskning på digitale læremidler er i framgang. Denne framgangen fører også til økt oppmerksomhet på betydningen av å utvikle bedre læringsprosesser og læringsstrategier.

Mest læremiddelforskning på skolefag, svært lite om yrkesfagene

Forskning på læremidler i allmenne skolefag dominerer, mens forskning på læremidler i yrkesfagene er svært begrenset. Dette gjelder både internasjonalt og for Norge.

Behov for forskning som kombinerer studier av innhold, form og bruk

Det er sparsomt med forskning som ser på bruk av læremidler i klasserommet. Slik forskning handler om hvordan elever og lærere bruker læremidler i både formelle og formelle uformelle kontekster.

Behov for forskning om grunnleggende ferdigheter i læremidlene

Grunnleggende ferdigheter i læremidler er lite studert når det gjelder regning og muntlig kompetanse. Bruken av læremidler tilpasset språklige minoriteter og elever med spesielle behov er også lite dekket i forskningen.