Systematisk forskningskartlegging

Fire typer kvalitet i barnehagen

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning (DCU) har gått gjennom 289 forskningsrapporter fra 2006 til 2011 og undersøkt hva som menes med kvalitet i barnehagen. De finner fire ulike typer kvalitet.

Strukturell kvalitet

De strukturelle elementene ved kvalitet inkluderer normering og bemanning, barnehagepersonalets kvalifikasjoner og utdanning, arbeidsforhold, samt fasiliteter og ressurser i barnehagen. Strukturelle faktorer er i høy grad styrt av rammer utenfor barnehagen, som økonomi.

Prosesskvalitet

De prosessuelle elementene ved kvalitet handler i høyere grad om interaksjon mellom barn og voksne. Dessuten omhandler prosesskvalitet barnehageledelse, barnehageansattes pedagogiske kompetanse i praksis, samt læringsmiljøet i barnehagen.

Innholdskvalitet

Innholdskvalitet betegner barnehagens «indre kvalitet» og hvordan barnehagen lever opp til kravene i rammeplanen.

Resultatkvalitet

Resultatkvalitet betegner det vi ofte snakker om som effekter eller virkninger av barnehagen, som for eksempel faglig utbytte eller sosialt utbytte for det enkelte barn. Det kan også henvise til samfunnsmessige og samfunnsøkonomiske konsekvenser av å ha barn i barnehagen. Resultatkvalitet kan altså både ses på individnivå, institusjonsnivå og på samfunnsnivå.

Flere publikasjoner omhandler mer enn én kvalitetstype, men det er klart flest studier som undersøker barnehagens innvirkning på barns utvikling og som dermed inngår i kategorien «resultatkvalitet». Forskningskartleggingen fra DCU viser videre at det er lite forskning på organisering, styring og ledelse som del av prosess eller innholdskvalitet.

Rapportene er samlet i databasen Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB-ECEC) som er rettet mot alle aktører med interesse for pedagogikk og førskoleområdet – både på politisk nivå og i praksis. Databasen tilbyr oppdatert kunnskap på feltet og all forskning som inkluderes i databasen er kvalitetsvurdert etter internasjonale standarder av DCU.