Det er fylkeskommunen som godkjenner lærebedrifter. Yrkesopplæringsnemnda er et rådgivende organ når det gjelder bedriftenes faglige egnethet.
Gjelder
Det er fylkeskommunen som er tillagt godkjenningsmyndigheten av lærebedrifter, jf. opplæringsloven § 4-3 (1) og (2), jf. forskriften § 11-1. Før fylkeskommunen treffer et endelig vedtak skal fylkeskommunen legge ”avgjerande vekt på den faglege vurderinga frå yrkesopplæringsnemnda”. Det ble innført ved lovendringer i 2007 på området for fag- og yrkesopplæring.
Det er særlig blitt vektlagt at fylkeskommunen med dette skal få et helhetlig ansvar både for at retten til videregående opplæring blir oppfylt og for det overordnete kvalitetsarbeidet. Yrkesopplæringsnemnda (Y-nemnda) skal være et rådgivende organ for fylkeskommunene når det gjelder bedriftenes faglige egnethet.
Y-nemndas oppgaver når det gjelder godkjenning av en lærebedrift gjelder også ved en eventuell tilbaketrekking av en godkjennelse.
I Ot. prp. nr. 41 (2006-2007) pkt. 6.3.4 fremgår det "Dersom ei bedrift anten aleine eller som del av eit opplæringskontor eller ein opplæringsring fyller krava i lova for å få godkjenning, skal bedrifta få den godkjenninga ho har krav på etter lova. Fylkeskommunen kan ikkje stille andre krav til bedriftene for godkjenning enn dei som går fram av lova."
I tillegg til teksten fra Ot. prp. nr. 41 (2006-2007) pkt. 6.3.4, hadde lovarbeidsgruppen følgende kommentar: "Lovarbeidsgruppen vil til slutt i tilknytning til godkjenning av lærebedrifter presisere at dersom en bedrift enten alene eller som del av et opplæringskontor eller en opplæringsring fyller lovens krav for å få godkjenning, skal bedriften få den godkjenningen den har krav på etter loven. Med andre ord kan ikke en fylkeskommune foreta en nytte- eller behovsvurdering, eller stille andre krav til bedriftene enn det som fremkommer av loven."
En rett til godkjenning (forutsatt at lovens krav er oppfylt) innebærer ingen rett til å bli tildelt lærlinger. Men slik tildeling må i alle tilfelle foretas ut fra de forvaltningsrettslige prinsipper om nøytralitet og saklighet.
Hvis Y-nemndas begrunnelse vektlegger hensyn som etter lov og forskrift ikke inngår i den faglige vurderingen av det som y-nemnda skal vurdere, er fylkeskommunen ikke bundet av y-nemndas vedtak. Det kan for eksempel være en nytte- eller behovsvurdering av bedriften.
Det er nødvendig at både opplæringskontor og medlemsbedrifter følges opp av fylkeskommunene. Derfor det systemet slik at også de enkelte lærebedriftene som inngikk i en opplæringsring skulle godkjennes, for at opplæringskontoret skulle få en godkjenning av fylkeskommunen. Meningen er at et lovfestet ansvar vil stimulere til ytterligere god kvalitet i opplæringen, og samtidig skape et system for å sikre at alle lærebedrifter ville gi en opplæring av høy kvalitet til lærlingene og lærekandidatene.
Vedlegg