Veileder om internkontroll for barnehage- og opplæringssektoren

Hvilket innhold skal internkontrollen ha?

Kommuneloven § 25-1 tredje ledd lister opp nærmere krav til innhold i internkontrollen. Tilsvarende krav finner vi i barnehageloven § 9 og privatskoleloven § 5-2a. De opplistede kravene må dere se i sammenheng med de generelle kravene om at internkontrollen skal være systematisk og tilpasses virksomhetens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold.

I regelverket står det:
Kommuneloven § 25-1 tredje ledd:

«Ved internkontroll etter denne paragrafen skal kommunedirektøren

  1. utarbeide en beskrivelse av virksomhetens hovedoppgaver, mål og organisering
  2. ha nødvendige rutiner og prosedyrer
  3. avdekke og følge opp avvik og risiko for avvik
  4. dokumentere internkontrollen i den formen og det omfanget som er nødvendig
  5. evaluere og ved behov forbedre skriftlige prosedyrer og andre tiltak for internkontroll»

Bestemmelsen er tilsvarende i barnehageloven § 9 tredje ledd og privatskoleloven § 5-2a tredje ledd

Hovedoppgaver, mål og organisering

Dere skal beskrive hovedoppgaver, mål og organisering.

I regelverket står det:
Kommuneloven § 25-1 tredje ledd bokstav a:

«utarbeide en beskrivelse av virksomhetens hovedoppgaver, mål og organisering»

Bestemmelsen er tilsvarende i barnehageloven § 9 tredje ledd bokstav a og privatskoleloven § 5-2a tredje ledd bokstav a

Beskrivelsen skal gi overordnet informasjon om virksomhetens oppgaver og ansvar til enhver tid. En slik beskrivelse er viktig for å klargjøre ansvars- og rapporteringslinjer på et overordnet nivå, fra kommunedirektør, via ulike ledernivåer til den enkelte ansatte i barnehager og skoler. Det er igjen viktig for at risiko for brudd på regelverket avdekkes og blir rapportert til riktig nivå, og at forebyggende tiltak iverksettes, og eventuelle brudd blir fulgt opp.

Inkludert i kravet om en klar organisering ligger at dere må beskrive hvordan ansvar, oppgaver og myndighet er fordelt innenfor barnehage- og skoleområdet.

Hvordan beskrivelsen av hovedoppgaver, mål og organisering skal se ut, og hvor detaljert den skal være, skal dere tilpasse. Dette vil variere avhengig av behovet til den enkelte kommune og virksomhet. Eksempel på relevante styringsdokumenter:

  • mål for virksomheten
  • organisasjonskart
  • oversikt over lederstrukturer
  • oversikt over ansatte
  • oppgave- og ansvarsforhold
  • styrings- og rapporteringslinjer
  • delegeringsreglement
  • funksjonsbeskrivelser
  • handlingsplaner og andre aktuelle planer

Eksempel fra barnehagemyndigheten

Rutiner og prosedyrer

Dere skal ha nødvendige rutiner og prosedyrer for å sikre at virksomheten følger regelverket.

I regelverket står det:
Kommuneloven § 25-1 tredje ledd, bokstav b:
«ha nødvendige rutiner og prosedyrer»

Bestemmelsen er tilsvarende i barnehageloven § 9 tredje ledd, bokstav b og privatskoleloven § 5-2a tredje ledd, bokstav b

Dere må gjøre en konkret vurdering av hvilke rutiner og prosedyrer som er nødvendige, og se det i sammenheng med de andre kravene til internkontroll. Sentralt i vurderingen av hva som er nødvendig, er risikoen for avvik. Dere må gjøre rutiner og prosedyrer kjent og tilgjengelig for de som skal bruke dem. Det hjelper ikke å ha rutiner hvis de ansatte som skal utføre rutineoppgavene ikke kjenner til dem.

Regelverket stiller ikke krav om at rutiner må være skriftlige. Om rutiner skal være skriftlige eller ikke, kommer an på behovet. Dere må vurdere dette i sammenheng med bokstav d. Skriftlige rutiner skal være en hjelp for at ansatte skal vite hvordan oppgaver skal løses, og at oppgavene blir gjennomført i samsvar med det som er bestemt. Rutiner kan i tillegg bidra til at ansatte blir trygge i utførelsen av oppgavene.

Hvis alle har samme oppfatning av hvordan de skal utføre oppgaver og gjør oppgavene likt, trengs det ikke skriftlige rutiner. Hendelser som skjer sjelden og der konsekvensen for barn, unge og voksne er stor, vil oftere kreve skriftlige rutiner.

Relevante spørsmål for å kartlegge hva som er nødvendige rutiner og prosedyrer:

  • Er det klart for alle hvilke plikter, oppgaver og ansvar dere har?
  • Går det lang tid mellom hver gang dere gjennomfører oppgaver, slik at tydelige rutiner kan bidra til at det blir klart hva oppgaven innebærer?
  • Gjør dere ofte feil?

Eksempel: områder hvor rutiner kan være nødvendige

Eksempel: private barnehager og private skoler

Avvik og risiko for avvik

Dere skal avdekke og følge opp avvik, og risiko for avvik.

I regelverket står det:
Kommuneloven § 25-1 tredje ledd, bokstav c:
«avdekke og følge opp avvik og risiko for avvik»

Bestemmelsen er tilsvarende i barnehageloven § 9 tredje ledd, bokstav c og privatskoleloven § 5-2a tredje ledd, bokstav c

Brudd på egne prosedyrer, rutiner, instrukser og lignende bør dere behandle som avvik, selv om det ikke har ført til brudd på regelverket. Hensikten med å avdekke avvik og risiko for avvik, er å lære av hendelser og gjøre forbedringer, for å forebygge og sikre at den samme hendelsen ikke skjer igjen. Det må være klart for de ansatte hva de skal melde som avvik og til hvem.

For å kunne avdekke avvik og risiko for avvik, er det sentralt at dere skaffer dere systematisk oversikt over risikoområder. Dere kan innhente og analysere informasjon fra flere kilder om hvordan kommunen, barnehagen eller skolen utfører sine oppgaver.

Eksempler på informasjonskilder om avvik og risiko for avvik

Sektoromspennende kilder, som inneholder informasjon fra flere barnehager, skoler og kommuner:

  • ståstedsanalyser
  • nasjonale prøver
  • den årlige tilstandsrapporten i grunnskolen og videregående opplæring
  • rapporter fra forvaltningsrevisjon, kommunale og statlig tilsyn
  • brukerundersøkelser som Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen
  • kommunedata fra KOSTRA
  • rapporteringer i BASIL og GSI
  • mediesaker

Enkeltstående kilder, inneholder som regel informasjon om en barnehage, skole eller kommune:

  • informasjon fra barn, elever og foreldre
  • klagesaker
  • eventuelle stikkprøver/ gjennomgang av enkeltvedtak, aktivitetsplaner, elevmapper/ barnemapper og liknende
  • erfaringer fra ansatte eller andre med tilknytning til barnehagen, skolen eller kommunen
  • informasjon fra ledersamtaler/oppfølging
  • årsplaner

Dere kan også innhente opplysninger fra eksterne, som samarbeidsinstanser og andre relevante oppdragstakere. Henvendelser fra ansatte, foreldre og elever med informasjon om mulige brudd, er eksempel på viktige kilder til informasjon om praksis.

Når dere avdekker avvik eller risiko for avvik, må dere kartlegge årsaken til avviket. Dere må analysere den informasjon dere har innhentet, og vurdere hvilke tiltak som kan være egnede til å endre praksis og hindre nye avvik i framtiden. Valg av tiltak må være tilpasset virksomheten og tiltakene må følges opp systematisk. Dere må vurdere ut fra risikoforhold hvor hyppig en slik kontroll skal gjennomføres.

Eksempel: avdekke avvik og risiko for avvik

Dokumentere internkontrollen

Dere skal dokumentere internkontrollen i den formen eller det omfanget som er nødvendig.

I regelverket står det:
Kommuneloven § 25-1 tredje ledd, bokstav d:
«dokumentere internkontrollen i den formen og det omfanget som er nødvendig»

Bestemmelsen er tilsvarende i barnehageloven § 9 tredje ledd, bokstav d og privatskoleloven § 5-2a tredje ledd, bokstav d.

Det er viktig for at internkontrollen skal fungere. Dokumentasjon er ikke et mål i seg selv. Det innebærer at den skal ha en funksjon, og ikke gi unødvendig arbeid.

Dokumentasjonskravet gjelder de ulike delene av internkontrollen som systemer, rutiner, instrukser og liknende, samt gjennomføring av risikovurderinger og konkrete kontroller og aktiviteter.

Hvor mye av internkontrollen dere må eller bør skrive ned, må dere vurdere konkret. I vurderingen kan dere blant annet legge vekt på følgende:

  • målet med internkontrollen, som er å sikre regeletterlevelse
  • virksomhetens størrelse, egenart og aktiviteter og risikoforhold (jo høyere risiko for avvik, jo større behov for dokumentasjon)
  • hensiktsmessig ressursbruk
  • om dokumentasjonen er egnet til å øke tilliten til kommunen eller virksomheten

Eksempler på dokumentasjon for de ulike delene av internkontrollen:

  • organisasjonskart
  • årshjul
  • delegasjoner
  • risikovurderinger
  • rutiner, instrukser og lignende
  • avvikshåndtering
  • dokumentasjon av planlagte og gjennomførte kontroller, og tiltak
  • avvikssystem
  • referat fra diverse møter
  • fag- og andre støttesystem
Eksempel: dokumentasjon i en mindre barnehage, skole eller kommune

Evaluere og forbedre

Dere skal evaluere, og ved behov, forbedre skriftlige prosedyrer og andre tiltak for internkontroll.

I regelverket står det:
Kommuneloven § 25-1 tredje ledd bokstav e:

«evaluere og ved behov forbedre skriftlige prosedyrer og andre tiltak for internkontroll» 

Bestemmelsen er tilsvarende i barnehageloven § 9 tredje ledd bokstav e og privatskoleloven § 5-2a tredje ledd bokstav e.

Denne bestemmelsen handler om at ledere på ulike nivå skal gjennomgå internkontrollen jevnlig. For å sikre betryggende kontroll med at dere etterlever kravene i regelverket, skal dere følge opp arbeidet med internkontroll systematisk. Evalueringen skal bidra til å tilpasse internkontrollen til utviklingen i kommunen, barnehagen eller skolen.

Det er ingen krav til hvordan dere skal gjøre selve evalueringen. Det er heller ikke noe krav i regelverket om hvor ofte en slik gjennomgang skal skje, men evalueringen bør gjøres med jevne mellomrom. Hvor hyppig dere skal gjennomgå rutiner og prosedyrer bør basere seg på en risikovurdering. Forbedringer gjøres ved behov, og innenfor tidsrammer, kostnadsrammer og prioriteringer i kommunen.

Eksempel: systematisk evaluering