Hva er nytt i ny opplæringslov?
Mye av innholdet i dagens opplæringslov videreføres når den nye opplæringsloven trer i kraft 1. august 2024. Det er imidlertid også gjort noen endringer og tydeliggjøringer i ny lov. Her er en oversikt over de viktigste endringene.
Les om formålet med den nye loven
Rett til å fullføre
Endringer som har sammenheng med fullføringsreformen i videregående og kvalifisering til videre arbeid og studier:
Retten til videregående opplæring utvides til å gjelde frem til oppnådd studie- eller yrkeskompetanse. Dette er en endring fra dagens rett til tre års videregående opplæring. Dette står i ny lov § 5-1. Retten til videregående opplæring for voksne står i ny lov § 18-3 .
Det blir en fri rett til omvalg frem til eleven er 19 år, i motsetning til dagens rett til ett omvalg. De som ikke har brukt retten til omvalg før de er 19 år, har rett til ett omvalg senere. Dette står i ny lov § 5-5.
Det blir en ny rett til yrkesfaglig rekvalifisering. Det innebærer at personer som har en studie- eller yrkeskompetanse får rett til videregående opplæring frem til én ny yrkesfaglig sluttkompetanse. Dette står i ny lov § 18-4. De som benytter seg av denne retten vil få videregående opplæring for voksne.
Det er tatt inn i loven at fylkeskommunen skal sørge for at elever får en trygg og god overgang fra grunnskolen til videregående opplæring, og fylkeskommunen skal samarbeide med kommunen om dette. Dette står i ny lov § 9-5.
Det er også tatt inn i loven at fylkeskommunen skal ha et opplæringstilbud i overgangen til videregående opplæring for elever som mangler faglige eller språklige forutsetninger for å kunne delta i og bestå videregående opplæring. Ett slikt eksempel er kombinasjonsklasser der den enkelte kan få både grunnskoleopplæring og opplæring i fag fra videregående opplæring. Dette står i ny lov § 9-6.
Retten til påbygning til generell studiekompetanse for ungdom med bestått fag- og yrkesopplæring videreføres, men uten dagens tidsbegrensning. Dette står i ny lov § 5-7. Fra eleven er 19 år kan retten tas ut som voksen etter ny lov § 18-7.
Det er tatt inn i loven at fylkeskommunen skal sørge for at også de som har læretid i bedrift får tilgang til rådgiving om utdanning og yrkesvalg, og rådgiving om sosiale og personlige forhold. Dette står i ny lov §§ 16-1 og 16-2.
Oppfølgingstjenestenes målgruppe er utvidet fra dagens 16–21 år til 16–24 år. Reglene om oppfølgingstjenesten står i ny lov § 9-4.
Medvirkning
Endringer som gjelder elevens beste, medvirkning og skoledemokrati.
Det er tatt inn i loven at elevens beste skal være et grunnleggende hensyn ved handlinger og avgjørelser som gjelder elever. Dette må ses i sammenheng med reglene i Grunnloven § 104 andre ledd og barnekonvensjonen artikkel 3. Elevens beste står i ny lov § 10-1.
Det er tatt inn at elevene har rett til å medvirke i alt som gjelder dem selv etter loven, og at de har rett til å ytre meningene sine fritt. Det står også at elevene skal bli hørt og at meningene deres skal legges vekt på etter alder og modning. Dette må ses i sammenheng med reglene i Grunnloven §§ 100 og 104 og barnekonvensjonen artikkel 12. Elevenes rett til medvirkning er tatt inn i ny lov § 10-2.
Retten til et skoledemokrati for elever og foreldre er tatt inn i loven, og står i ny lov § 10-4. Det er videreført i loven at skolene skal ha et elevråd, men det står også at elevene kan velge å organisere seg på en annen måte. Dette står i ny lov § 10-5. Her står det også om andre brukerorganer.
Fravær
Det er tatt inn i loven at kommunen og fylkeskommunen har en plikt til å sørge for at elever med fravær fra opplæringen blir fulgt opp både i grunnskolen og i videregående. Dette skal gjøre det tydeligere enn i dag at det må jobbes for mer nærvær i skolen, og for å bedre mulighetene til å fullføre og bestå. Dette står i ny lov § 10-6.
Opplæring
Endringer som gjelder fleksibilitet i fag- og timefordelingen, tilsyn med privat grunnskoleopplæring i hjemmet og fjernundervisning:
Kommunene kan fastsette i forskrift at inntil ti prosent av timene i et fag i grunnskolen kan flyttes til andre fag, eller brukes til tverrfaglige aktiviteter. Dette står i ny lov § 1-6, og er en endring fra dagens fem prosent.
Det er innført en plikt om at kommunene skal føre tilsyn med privat grunnskoleopplæring i hjemmet innen tre måneder etter at undervisningen er startet. Foreldre får også en plikt til å melde fra til kommunen om privat grunnskoleopplæring i hjemmet. Dette står i ny lov § 22-5.
Det er tatt inn en ny bestemmelse om at deler av opplæringen kan gjennomføres uten lærer til stede dersom det er gode grunner for det og det er trygt og pedagogisk forsvarlig. Dette utvider muligheten til fjernundervisning fra dagens regler, men samtidig er hovedregelen at opplæringen skjer med lærer til stede og at unntak fra dette krever en god begrunnelse. Hovedregelen er at fjernundervisning skal skje på skolen. Dette er tatt inn i ny lov § 14-4.
Språk
Endringer som gjelder skriftspråk og språkrettigheter:
I tillegg til at retten til opplæring i og på samisk videreføres, får ikke-samiske elever som har hatt opplæring i eller på samisk i grunnskolen rett til opplæring i samisk i videregående skole. Dette står i ny lov § 6-2.
Det er også tatt inn i loven at en del av opplæringen i samisk skal tilbys i et samiskspråklig miljø dersom det er nødvendig for at opplæringen skal være pedagogisk forsvarlig. Dette står i ny lov §§ 3-2 og 6-2.
Elever med kvensk/norskfinsk bakgrunn som går på skole i Troms og Finnmark fylke får rett til opplæring i kvensk eller finsk i grunnskolen uavhengig av hvor mange elever per kommune eller skole som ønsker slik opplæring. Dette står i ny lov § 3-3.
Retten til å få opplæring i en egen gruppe på nynorsk eller bokmål (der kommunen har vedtatt et annet hovedmål) er utvidet til å også gjelde på ungdomsskolen. Retten gjelder når minst ti elever på ett av trinnene ønsker det. Dette står i ny lov § 3-1.
Elever med hørselshemning som går i ordinære videregående skoler og som bruker tolk, skal ha rett til å velge å få opplæring i faget norsk tegnspråk i tillegg. Det innebærer også utvidet timetall. Dette står i ny lov § 6-3.
Særskilt for voksne
Det er også fastsatt en rekke nye regler om forberedende opplæring og videregående opplæring for voksne. Disse finner dere i lovens femte del (kap. 18-21). Dette er bl.a.:
- rett til opplæring i samisk i ny lov § 19-4
- rett til opplæring i tegnspråk og punktskrift i ny lov §§ 19-9 og 19-10
- rett til særskilt språkopplæring i forberedende opplæring og rett til forsterket opplæring i norsk i videregående opplæring for voksne i ny lov § 19-8
- en egen tilpasset rett til individuell tilrettelegging i ny lov § 19-5
- utvidet rett til påbygning i ny lov § 18-7
- rett til å velge målform på egne skriftlige arbeid i ny lov § 19-3
- plikt for kommunen og fylkeskommunen til å ha tilbud om rådgivning for utdannings- og yrkesvalg i ny lov § 19-12
- rett til skyss for de mellom 19 og 25 år som velger videregående opplæring for voksne i ny lov § 21-1
- plikt for kommunen og fylkeskommunen til å arbeide for et trygt og godt læringsmiljø for voksne deltakere, og gripe inn ved krenkelser i ny lov § 20-2
- plikt til å sørge for ulykkesforsikring også for voksne i opplæring i ny lov § 28-8
Andre endringer
Det er tatt inn et generelt forbud mot forkynning i ny lov § 14-5. Forbudet gjelder i all opplæring i alle fag i både grunnskolen og i videregående skole, og ikke kun i KRLE-faget i grunnskolen som i dag.
Opplæringskontor vil regnes som samarbeidsorgan for lærebedrifter etter ny lov, ikke lærebedrifter. Det innebærer at opplæringskontorenes rolle og ansvar vil bli annerledes enn i dag. Lærebedrifter tilknyttet et opplæringskontor, kan avtale at opplæringskontoret inngår lærekontrakt og mottar tilskudd på vegne av lærebedriften. Dette står i ny lov § 7-12. Dette betyr ikke at lærebedriftene kan overføre det ansvaret de har for opplæringen til opplæringskontoret. Opplæringskontoret kan heller ikke ha ansvar for opplæring, med mindre det samtidig er godkjent som lærebedrift i det aktuelle lærefaget etter ny lov § 7-5.
Begrepet spesialundervisning er endret. Les mer om nye begrep i loven.
Lærere skal som hovedregel gi individuelt tilrettelagt opplæring, og må oppfylle kravene til kompetanse i undervisningsfaget. Ny lov åpner for at personer som har en universitets- eller høyskoleutdanning som gjør dem særlig egnet til å ivareta behovet til eleven, men som ikke er lærere, kan gi individuelt tilrettelagt opplæring. Dette står i ny lov § 11-9.
Brudd på flere regler skal anmerkes på politiattesten til de som skal ansettes både i skole og ved leirskoler. Dette gjelder brudd som tvang, frihetsberøvelse, trusler, grove kroppskrenkelser, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Det er nytt at dette kreves i leirskolen. Dette står i ny lov § 17-11.
Det er tatt inn i loven at kommunen og fylkeskommunen skal sørge for at skolene har tilgang på vikarer ved vanlig og forventet fravær. Dette står i ny lov § 17-7.
I saker hvor en lærer skal ha krenket en elev må rektor melde fra til kommunen eller fylkeskommunen, med mindre påstanden er åpenbart grunnløs. Rektor skal fremdeles melde fra til kommunen eller fylkeskommunen i alle andre saker. Dette står i ny lov § 12-5.
Videre er det en endring i hvilke delplikter statsforvalteren skal vurdere, se ny lov § 12-6. Statsforvalteren skal etter nytt regelverk kun vurdere om tiltaksplikten og plikten til å lage skriftlig plan er oppfylt.
Slik blir kapitlene i den nye loven
Første del – innledende regler
Kapittel 1 Formålet med og kravene til opplæringen
Andre del – grunnskoleopplæring
Kapittel 2 Rett og plikt til grunnskoleopplæring
Kapittel 3 Valg av skriftspråk og særskilte språkrettigheter i grunnskoleopplæringen
Kapittel 4 Skyss, leksehjelp, skolefritidsordningen, skoletur og overgang fra barnehage til skole
Tredje del – videregående opplæring
Kapittel 5 Rett til videregående opplæring (§§ 5-1 - 5-9)
Kapittel 6 Val av skriftspråk og særskilde språkrettigheter i den videregående opplæringen
Kapittel 7 Opplæring i bedrift
Kapittel 8 Organ knyttet til fag- og yrkesopplæringen
Kapittel 9 Skyss, bostad, oppfølgingstjenesten og overgang fra grunnskole til videregående opplæring
Fjerde del – fellesregler for grunnskoleopplæringen og den videregående opplæringen for barn og unge
Kapittel 10 Det beste for eleven, medvirkning, skoledemokrati, foreldresamarbeid, skoleregler og plikt til å delta
Kapittel 11 Tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging
Kapittel 12 Skolemiljøet til elevene
Kapittel 13 Ordenstiltak
Kapittel 14 Organiseringen av opplæringen og regler for livssynsopplæringen
Kapittel 15 Opplæringsspråk, læremiddel og skolebibliotek
Kapittel 16 Rådgiving
Kapittel 17 Personalet i skolen, skolefaglig kompetanse og kvalitetsutvikling
Femte del – forberedende opplæring og videregående opplæring for voksne
Kapittel 18 Rett til forberedende opplæring og videregående opplæring for voksne
Kapittel 19 Innholdet i og organiseringa av den forberedende og den videregående opplæringen for voksne
Kapittel 20 Medvirkning, læringsmiljø, lokale ordensregler og bortvising i opplæringen for voksne
Kapittel 21 Skyss, reisefølge og losji for deltakarer i opplæringen for voksne
Sjette del – privat opplæring, godkjenningsordninger og privatistordninger
Kapittel 22 Privat opplæring
Kapittel 23 Privatistordninger og godkjenning av utenlandsk opplæring
Sjuende del – forskjellige regler
Kapittel 24 Samarbeid, samordning, opplysningsplikt, selvråderett og avgjørelser på vegne av eleven
Kapittel 25 Behandling av personopplysninger og plikt til å delta i evalueringer
Kapittel 26 Kulturskole
Kapittel 27 Reklameforbud og forbud mot ansiktsdekkende plagg
Kapittel 28 Ansvaret til kommunen og fylkeskommunen
Kapittel 29 Klageinstans, tilsyn og forsøk
Åttende del – sluttregler
Kapittel 30 Iverksetting og overgangsregler