Nytt forskingsprogram om digitalisering i barnehage og skole
Udir har starta opp eit forskingsprogram som skal gi betre og meir systematisk kunnskap om digitalisering og digital kompetanse i barnehage og skole.
Forskingsprogrammet blir leidd av eit eksternt programstyre. F.v. Christen Andreas Orvin Wroldsen (observatør frå KD), Maria Dardanou, Sissel Skillinghaug, Marte Blikstad-Balas, Siv M. Gamlem, Ole Espen Rakkestad, Lene Karin Wiberg og Rune Johan Krumsvik.
Forskingsprogrammet skal ferdigstillast i 2030, og har som overordna mål å utvikle ny kunnskap om digitalisering i barnehage og skule. Dette inkluderer forsking på både profesjonsfagleg digital kompetanse og bruk av digitale løysingar i undervisning og administrasjon. Programmet skal også bidra til betre formidling av forskingsresultat til praksisfeltet og avgjerdstakarar.
–Treng meir systematisk kunnskap
Forskingsprogrammet skal styrast av eit eksternt programstyre, leidd av Marte Blikstad-Balas. Ho er tilsett som professor i norskdidaktikk på Institutt for lærerutdanning og skoleforsking på Universitetet i Oslo, og har mellom anna forska på bruk av digitale verktøy i klasserommet. Ho ser fram til å leie arbeidet i forskingsprogrammet.
– Digitale verktøy og læremiddel har fått ein stor plass i norsk klasserom, kanskje særleg dei siste 10 åra. Men vi har lite systematisk kunnskap om korleis det blir brukt, korleis det påverkar læringa og trivselen til elevane og kva slags vurderingar som blir gjorde når ein vel verktøy. Det er noko av det eg håpar vi kan få svar på i dette programmet, seier Blikstad-Balas.
Saman av resten av programstyret hadde ho oppstartsmøte for arbeidet 22. august.
– Eg har fått med meg eit fagleg sterkt lag til å leie dette arbeidet. Og eg har store forventningar til at programmet kan gi oss nokon svar til kva slags plass digitale verktøy bør ha i skolen og barnehagen, og korleis ein tek det i bruk på best mogleg måte, seier Blikstad-Balas.
Kunnskap som kan takast i bruk
Grunnlaget for forskingsprogrammet er lagt gjennom fleire tidlegare initiativ og prosjekt som har kartlagt og analysert påverknaden til digitaliseringa i utdanningssektoren. Divisjonsdirektør for kunnskap og teknologi i Udir, Sissel Skillinghaug, håpar programmet vil gi kunnskap som er nyttig både for praksisen i skolen og som kan bidra til politikkutvikling.
– I dag har vi ein del tal og data om utbreiing og bruk av digitale einingar og ressursar, men ikkje eit tilstrekkeleg godt bilete av korleis digitalisering påverkar leik, læring og vurdering. Dette er eit felt der vi treng meir kunnskap om både moglegheitene og utfordringane digitalisering i skulen gir, seier Skillinghaug.
Programstyret
Programmet blir leidd av eit eksternt programstyre som skal sikre høg forskingsfagleg kvalitet og legitimitet. Styret består av desse medlemma:
Marte Blikstad-Balas, professor ved Universitetet i Oslo, styreleiar
Rune Johan Krumsvik, professor ved Universitetet i Bergen, nestleiar
Maria Dardanou, førstelektor ved Universitetet i Tromsø
Siv Therese Måseidvåg Gamlem, professor ved Høgskulen i Volda
Lene Karin Wiberg, rådgivar i KS
Ole Espen Rakkestad, rådgivar i Utdanningsforbundet
Sissel Skillinghaug, divisjonsdirektør i Udir
Kunnskapsdepartementet og Sametinget er observatørar i styret.
Programstyret har ansvaret for utvikling av programplanar, val av forskingsmiljø, og oppfølging av forskingsprosjekta som blir gjennomførte under programmet. Udir har også oppretta ei referansegruppe beståande av representantar frå ulike aktørar i sektoren, som skal bidra til å sikre relevans og legitimitet for forskingsarbeidet.
Om forskingsprogrammet
Programmet er planlagt å vere ein strategisk, målretta og tidsavgrensa innsats som skal gi konkrete resultat over dei neste seks åra. Det vil også inkludere utlysingar av forskingsmidlar til relevante forskingsmiljø, og dessutan formidling av forskingsresultat tilbake til sektoren.
Funna frå forskinga i programmet skal bidra til utvikling av tiltak retta mot kompetanseheving hos alle aktørar som jobbar i eller rundt barnehage og skole, slik at val og prioriteringar i bruk av digitale verkemiddel blir tekne på eit kunnskapsbasert grunnlag.
Nokre av dei spesifikke måla i programmet inkluderer
- styrking av forskingsbasert kunnskap om digital praksis i skolen og barnehagen
- utvikling av forskingsbasert innsikt i korleis kunstig intelligens (KI) påverkar undervisnings- og vurderingspraksis
- betre forståing av korleis digitale læremiddel og ressursar blir brukte i utdanningssektoren
Det er utnemnt ei referansegruppe for prosjektet, og styret vil leggje vekt på å vere i dialog med både forskingsmiljø, organisasjonar, foreldre og elevar i programperioden.
Ein viktig del av forskingsprogrammet er å formidle kunnskapen i prosjektet undervegs i prosjektet.