Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet og kompetanse

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Hva er kvalitet?
      • Faser i kvalitetsutvikling
      • Å velge kompetansetiltak
      • Utvikle praksis sammen
      • Ansvar og roller
    • Verktøy og tiltak

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Ståstedsanalyser
      • Mal for tilstandsrapport
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Temasider

      • Læremidler
      • Digitalisering
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplanar
  • Utdanningsval
  • Om faget
  • Fagrelevans og sentrale verdiar

Utdanningsval (UTV01‑03)
Fagrelevans og sentrale verdiar

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • Davvisámegiella
  • English
  • Julevsámegiella
  • Åarjelsaemiengïelese
  • Læreplan i Utdanningsval (UTV01‑03) - Nynorsk, PDF
  • Læreplan i Utdanningsval (UTV01‑03) - Nynorsk, PDF
Til overordna del

  • Forsida av læreplanen
    • Fagrelevans og sentrale verdiar
    • Kjerneelement
    • Tverrfaglege tema
    • Grunnleggjande ferdigheiter
    • Utdanningsval
  • Vurderingsordning
  • Fagkodar
  • Timetal
  • Gyldigheit og innføring

Laster

Utdanningsval er eit sentralt fag for å bidra til å gjere elevane i stand til å ta gode utdannings- og yrkesval. Faget skal bidra til at elevane utviklar ein trygg identitet og til at dei skal kunne ta val ut frå eigne interesser og føresetnader. Gjennom arbeidet med faget skal elevane skaffe seg kunnskap om moglegheiter og krav i utdanningssystemet og i arbeidslivet. Faget skal bidra til at elevane utviklar kompetanse i å handtere overgangar, bidra til deltaking og skape forståing for samanhengar mellom utdanning og jobbmoglegheiter.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringa. Utdanningsval skal bidra til at elevane tek sjølvstendige val. Faget skal vidare bidra til at dei utforskar karrieremoglegheiter baserte på likeverd og likestilling. I faget skal elevane utvikle identiteten sin gjennom å delta i eit inkluderande og mangfaldig fellesskap som balanserer individuelle ønske og verdiane til fellesskapet.

Verdigrunnlaget i opplæringa i overordna del

For faget:

  • Hva er nytt i utdanningsvalg?

For alle fag:

  • Hvordan bruke læreplanene?
  • Sosial læring gjennom arbeid med fag
Førre sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring