Vg3 salgsfaget (SLG03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Ikke gyldig før 1.8.2022

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • presentere
    egen virksomhet med vekt på forretningsplan, og
    reflektere
    over hvordan bærekraftperspektivet er ivaretatt
  • vurdere
    og
    anvende
    bedriftens virkemidler, ressurser og mulighetsrom i markedsføringen og i salget av ulike produkter
  • presentere
    en selvvalgt merkevare og velge strategier for markedsføring og salg
  • utforske
    betydningen av service, produktkunnskap og forbrukeratferd i kundeveiledningen og
    bruke
    dette til å tilpasse service og veilede ulike kundegrupper på ulike salgsplattformer
  • utforske
    og
    presentere
    hva det innebærer å respektere og
    forstå
    ulike kulturer, og ta hensyn til dette i møte med kolleger, kunder og andre samarbeidspartnere
  • kalkulere priser ut fra lønnsomhetsbetraktninger og
    vurdere
    hvordan bedriften kan tilpasse prisstrategier til ulike kundesegmenter
  • vurdere
    salgsprosesser og hvordan de ulike elementene bidrar til den helhetlige kundeopplevelsen
  • bruke
    bedriftens kundeoppfølgingssystemer og
    vurdere
    hvordan disse kan brukes i kampanjer og kundedialog og til å bygge kundelojalitet
  • planlegge
    ,
    gjennomføre
    ,
    vurdere
    og
    dokumentere
    markedsføringskampanjer
  • tilpasse kommunikasjonen og utøvelsen av service til ulike arbeidssituasjoner og arbeidsplattformer
  • følgje retningslinjer, lovverk og
    bruke
    lokalt handlingsrom i behandling av reklamasjon og klager
  • vurdere
    trender og foreslå tiltak som fremmer lønnsomhet og sikrer bærekraft i ulike deler av en verdikjede
  • tolke
    og
    anvende
    budsjett og regnskap for å
    analysere
    inntekts- og kostnadsfaktorer og foreslå tiltak som kan bidra til lønnsomhet
  • vurdere
    og
    gjennomføre
    tiltak som kan forebygge, avdekke og redusere svinn
  • følge rutiner for bestilling, mottak og dokumentkontroll
  • reflektere
    over bedriftens etiske retningslinjer og verdier og følge disse i ulike arbeidssituasjoner
  • arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og
    gjøre rede for
    arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
  • reflektere
    over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv i salgsbransjen
  • utforske
    og
    presentere
    områder og regelverk innenfor helse, miljø og sikkerhet og
    gjøre rede for
    bedriftens tiltak, egen rolle og mulighet til å medvirke
  • gjøre rede for
    bedriftens beredskapsplaner og egen rolle i konflikt- og nødssituasjoner, og
    gjennomføre
    førstehjelp

Underveisvurdering