Vg3 produksjonselektronikerfaget (PRO03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • risikovurdere,
    planlegge
    ,
    gjennomføre
    og
    dokumentere
    arbeidsoppdragene i produksjonselektronikerfaget individuelt og i samarbeid med andre i henhold til gjeldende regelverk og bedriftens internkontrollsystem, og begrunne valgene som er gjort
  • utføre livreddende førstehjelp og forklare hvordan sikkerhetsarbeid kan forebygge ulykker og skader
  • montere, kontrollere, funksjonsteste og sette i drift elektromekaniske og elektroniske produkter og
    vurdere
    kvaliteten på eget arbeid
  • foreslå nye ideer og argumentere for produkter og tjenester som kan fremme forenklinger og forbedringer
  • anvende
    og programmere automatisert montasjeutstyr, roboter, verktøy og maskiner til å bearbeide komponenter, og
    gjøre rede for
    personlig verneutstyr ved bruk av verktøymaskiner
  • feilsøke systematisk ved hjelp av dokumentasjon og ved å
    bruke
    analoge og digitale måleverktøy,
    dokumentere
    måleresultatene og
    beskrive
    framgangsmåten
  • utføre myklodding og annen kontaktering og
    vurdere
    kvaliteten på utført terminering
  • produsere kretskort manuelt og automatisert og kontrollere at funksjon og kvalitet er ivaretatt i henhold til bedriftens standarder og kundens krav
  • teste og utføre reparasjon på elektromekaniske og elektroniske systemer og enheter og
    vurdere
    lønnsomhet ved reparasjon
  • vurdere
    behovet for å
    bruke
    mikroskop som arbeidsverktøy ved produksjon og inspeksjon
  • utføre arbeid i henhold til gjeldende standarder og følge rutiner for behandling av elektrostatiske følsomme komponenter (ESD) og holde seg oppdatert på regelverk og endringer i rutiner
  • følge bedriftens krav til person-, data- og informasjonssikkerhet og
    drøfte
    tiltak for å sikre at sensitive data ikke kommer på avveier
  • bruke
    verneutstyr tilpasset arbeidet, forberede komponentene for produksjon i henhold til krav til renhet og
    beskrive
    renromsprosesser og prosedyrer for forskjellige operasjoner
  • diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
  • reflektere
    over bedriftsdemokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling
  • drøfte
    etiske dilemmaer ved valg av komponenter og materialer og diskutere bærekraft og konsekvenser av ressursbruk lokalt, regionalt og globalt
  • håndtere avfall etter eget arbeid på en miljømessig og økonomisk riktig måte,
    drøfte
    produkters miljøprestasjon og slette sensitiv informasjon ved avhending
  • dokumentere
    eget arbeid,
    vurdere
    arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget, foreslå forbedringer og
    reflektere
    rundt mulige endringer

Underveisvurdering