Vg3 naturbasert næringsutvikling (NAB06‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • utforske og beskrive nye og tradisjonelle naturbaserte produkter og tjenester for salg
  • utforske og drøfte hvordan og på hvilke områder ny teknologi kan gi nye muligheter i naturbasert næringsutvikling
  • utforske og reflektere over hvilken rolle naturbasert næringsutvikling har for verdiskaping og sysselsetting i samfunnet
  • gjøre rede for prinsippene for sirkulærøkonomi og vurdere hvordan en bedrift kan ta hensyn til disse
  • reflektere over motsetninger og samsvar mellom bedriftsøkonomisk, økologisk og sosial bærekraft i naturbasert næringsutvikling
  • kartlegge og reflektere over naturressurser, kulturressurser og personlige ressurser med tanke på næringsutvikling
  • lede og delta i idémyldringsprosesser for næringsutvikling og identifisere målgrupper og markeder med tanke på utvikling og salg av et produkt eller en tjeneste
  • gjøre rede for faktorer som kan påvirke det økonomiske resultatet i en bedrift, og drøfte årsaker til at virksomheter avvikles
  • vurdere om en forretningsidé er økonomisk, økologisk og sosialt bærekraftig
  • utarbeide en enkel forretningsplan og vurdere og velge selskapsformer ut fra risiko og ansvar ved etablering
  • gjøre rede for ulike prinsipper for fastsetting av pris på en tjeneste eller et produkt og utarbeide budsjett
  • utforske og gjøre rede for finansieringskilder og støtteordninger for etablering og utvikling av naturbaserte næringer
  • velge markedsføringsstrategier, og utarbeide materiale for markedsføring
  • planlegge og gjennomføre produksjon og salg av naturbaserte produkter og tjenester
  • innhente og bruke tilbakemeldinger fra markedet til å videreutvikle et produkt eller en tjeneste
  • identifisere og reflektere over viktige roller i en virksomhet og drøfte hvilke kvalifikasjoner personene i disse rollene bør ha
  • drøfte hva som skaper et godt arbeidsmiljø og vurdere betydningen av samarbeid i utviklingen av virksomheter
  • tilpasse kommunikasjonen til ulike kundegrupper og beskrive kjennetegn på og gi god kundebehandling
  • beskrive og vurdere betydningen av rutiner for internkontroll og helse, miljø og sikkerhet
  • drøfte forskjeller og likheter mellom rollene som arbeidstaker og arbeidsgiver i en virksomhet

Underveisvurdering

Standpunktvurdering