Vg3 låsesmedfaget (LSM03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre
Å planlegge er å lage en framdrift for å nå et mål. Planen beskriver hvordan vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål.
og dokumentereÅ gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
arbeidsoppdragene i låsesmedfaget i henhold til sikkerhetsløsninger, gjeldende regelverk og bedriftens internkontrollsystem og begrunne de valg som er gjortÅ dokumentere er å vise hva vi har gjort, og gjerne også hvordan og hvorfor. Dokumentasjonen kan ha ulik form og vise kvaliteten på en arbeidsprosess, et produkt eller en tjeneste.
- utføre arbeidet i henhold til forskrift om sikkerhet ved arbeid på lavspenningsanlegg, utføre livreddende førstehjelp, arbeide etter ergonomiske prinsipper og gjøre rede forhvordan sikkerhetsarbeid kan forebygge ulykker og skader
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- kode, konfigurere og programmere utstyr og komponenter i henhold til kundens behov, produsentens spesifikasjon og gjøre rede forfunksjon og virkemåte til utstyr og komponenter
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- beregne, produsere og installere mekaniske og mekatroniske låssystemer i henhold til systemleverandørens lisenskrav
- framstille nøkler tilpasset låstype og forklare funksjon og virkemåte til ulike låstyper fungerer
- utføre sammenføyning av ulike materialer, vurderebruk av ulike teknikker og ta hensyn til materialenes egenskaper
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- brukeog vedlikeholde produksjonsverktøy og maskiner og gjøre rede for
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
toleransekrav til verktøy og maskinerÅ gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- reparere og sette sammen låser og sylindere og forklare produktets oppbygning
- måle mekaniske og elektroniske verdier ved bruk av instrumenter og verktøy og vurderemåleresultatene mot beregnede verdier og tabeller
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- utføre systematisk feilsøking på anlegg, utstyr og komponenter, vurdereog foreslå tiltak for å rette feil
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- frese ut og installere mekaniske og elektromekaniske låser og beslag i dører, vinduer og andre bygningskonstruksjoner og gjøre rede forkrav til verneutstyr og sikkerhet i arbeidsoppdragene
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- installere og vedlikeholde elektroniske adgangskontroll- og sikkerhetsanlegg og gjøre rede forfunksjon og virkemåte til anleggene
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- installere, vedlikeholde og reparere mekaniske, elektroniske og elektromekaniske dørlukkere og dørautomatikk og gjøre rede forfunksjon og virkemåte til utstyr og komponenter
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- utføre service og vedlikehold på enheter for verdioppbevaring og gjøre rede forenhetens oppbygging og virkemåte
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- utføre arbeidet i tråd med bedriftens rutiner og etiske retningslinjer for låsesmedfaget
- håndtere avfall etter eget arbeid miljømessig og økonomisk, drøfteprodukters miljøprestasjon og slette sensitiv informasjon ved avhending
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid, drøftefagets historie og betydning i samfunnet og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- reflektereover bedriftsdemokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- dokumentereeget arbeid, vurdere
Å dokumentere er å vise hva vi har gjort, og gjerne også hvordan og hvorfor. Dokumentasjonen kan ha ulik form og vise kvaliteten på en arbeidsprosess, et produkt eller en tjeneste.
arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget og foreslå forbedringer og reflektereÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
rundt mulige endringerÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 låsesmedfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 låsesmedfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.