Vg3 ambulansefaget (AMB03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- utføre faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp i tråd med gjeldende regelverk og krav til profesjonell yrkesutøvelse
- motta og gi veiledning og reflektereover egen kompetanse
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- reflektereover etiske problemstillinger og gi eksempler på etiske dilemmaer i ambulansefaget
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- samhandle med andre for å oppnå helhetlige pasientforløp som ivaretar omsorgen for pasienten
- kommunisere og samhandle med pasienter, pårørende, kolleger og personell fra ulike kulturer på en tydelig og tillitsfull måte
- beskriveindikasjoner, kontraindikasjoner, bivirkninger og interaksjoner ved bruk av de vanligste medikamentene i ambulansetjenesten
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- beregne riktig medikamentdose og administrere medikamenter etter forordning fra lege og i samsvar med gjeldende prosedyrer
- ivareta prinsippene for god hygiene og smittevern i ambulansetjenesten
- gjøre rede forkroppens oppbygning og funksjon og kroppens regulerings- og kompensasjonsmekanismer ved sykdom og skade hos pasienter i ulike aldre
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- gjøre rede forfysiologiske forskjeller mellom pasienter i ulike aldre og hvilken betydning disse har for sykdom og skade
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- undersøke pasienter med ulik alder, skade og sykdom på en systematisk måte, vurderetegn og symptomer på skade og sykdom, behandle og overvåke vitale livsfunksjoner
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- identifisere fysiske og psykiske behov for pleie og omsorg og utføre nødvendige tiltak
- gi muntlige og skriftlige rapporter om pasientens tilstand
- forflytte pasienter på en effektiv og skånsom måte og velge riktig leiring og sikring av pasienten
- iverksette tiltak for pasienter med ulike funksjonshemminger på en omsorgsfull måte
- identifisere tegn og symptomer på ruspåvirkning og psykisk sykdom og iverksette nødvendige tiltak ved akutte psykiske lidelser
- gjøre rede fornormale svangerskap, fødsler og komplikasjoner og iverksette nødvendig prehospital håndtering
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- identifisere tegn på livløshet og iverksette nødvendige tiltak for gjenoppliving
- håndtere situasjoner knyttet til døende og døde pasienter ved naturlig og unaturlig dødsfall på en etisk forsvarlig måte
- gjøre rede forhva risiko- og sårbarhetsanalyse er og bruke
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
beredskapsplaner under øvelser og reelle hendelserÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- gjøre rede forhvordan stress kan påvirke ambulansearbeidere og anvende
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
strategier for å mestre stressÅ anvende henger nært sammen med en praktisk handling hvor eleven/lærlingen skal ta i bruk både kunnskaper, ferdigheter, refleksjon og kritisk tenkning. Det kan omfatte å ta i bruk relevant dokumentasjon og å anvende arbeidsbeskrivelser.
- ivareta prosedyrer for helse, miljø og sikkerhet, skrive avviksmeldinger og redegjøre for kvalitetssystemet på arbeidsplassen
- identifisere trusler mot egen og andres sikkerhet og iverksette tiltak for å ivareta sikkerheten under ambulanseoppdrag
- identifisere og forebygge konflikter og anvendeulike strategier for konflikthåndtering
Å anvende henger nært sammen med en praktisk handling hvor eleven/lærlingen skal ta i bruk både kunnskaper, ferdigheter, refleksjon og kritisk tenkning. Det kan omfatte å ta i bruk relevant dokumentasjon og å anvende arbeidsbeskrivelser.
- arbeide i team og gjøre rede forledelse og samhandling i team
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- utføre kontroll av ambulansekjøretøy og utstyr i ambulansen
- gjøre rede fororganisering og ledelse på et skadested og lede arbeidet som første ambulanseenhet
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- gi situasjonsrapporter i ulike faser av arbeidet på skadested
- brukesambandsutstyr og kommunisere over samband i samsvar med gjeldende reglementer og prosedyrer
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- samvirke med nødetatene, Forsvaret og andre aktører i redningstjenesten
- navigere etter analoge og digitale kart
- følge prosedyrer og retningslinjer ved pågående livstruende vold og masseskadesituasjoner
- gjøre rede forambulansearbeiderens rolle ved skred, flom og andre klimarelaterte hendelser
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- følge retningslinjer og prosedyrer på skadested med farlige stoffer
- drøftetrafikale forhold som har betydning for ambulansekjøringen og iverksette tiltak for å ivareta sikkerheten i ambulansen
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- anvendefag- og forskningslitteratur, vurdere
Å anvende henger nært sammen med en praktisk handling hvor eleven/lærlingen skal ta i bruk både kunnskaper, ferdigheter, refleksjon og kritisk tenkning. Det kan omfatte å ta i bruk relevant dokumentasjon og å anvende arbeidsbeskrivelser.
kilder kritisk og vise digital dømmekraftÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet, og gjøre rede forhvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 ambulansefaget når de bruker kunnskaper ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 ambulansefaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringene slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.