Vg3 ambulansefaget (AMB03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • utføre faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp i tråd med gjeldende regelverk og krav til profesjonell yrkesutøvelse
  • motta og gi veiledning og
    reflektere
    over egen kompetanse
  • reflektere
    over etiske problemstillinger og gi eksempler på etiske dilemmaer i ambulansefaget
  • samhandle med andre for å oppnå helhetlige pasientforløp som ivaretar omsorgen for pasienten
  • kommunisere og samhandle med pasienter, pårørende, kolleger og personell fra ulike kulturer på en tydelig og tillitsfull måte
  • beskrive
    indikasjoner, kontraindikasjoner, bivirkninger og interaksjoner ved bruk av de vanligste medikamentene i ambulansetjenesten
  • beregne riktig medikamentdose og administrere medikamenter etter forordning fra lege og i samsvar med gjeldende prosedyrer
  • ivareta prinsippene for god hygiene og smittevern i ambulansetjenesten
  • gjøre rede for
    kroppens oppbygning og funksjon og kroppens regulerings- og kompensasjonsmekanismer ved sykdom og skade hos pasienter i ulike aldre
  • gjøre rede for
    fysiologiske forskjeller mellom pasienter i ulike aldre og hvilken betydning disse har for sykdom og skade
  • undersøke pasienter med ulik alder, skade og sykdom på en systematisk måte,
    vurdere
    tegn og symptomer på skade og sykdom, behandle og overvåke vitale livsfunksjoner
  • identifisere fysiske og psykiske behov for pleie og omsorg og utføre nødvendige tiltak
  • gi muntlige og skriftlige rapporter om pasientens tilstand
  • forflytte pasienter på en effektiv og skånsom måte og velge riktig leiring og sikring av pasienten
  • iverksette tiltak for pasienter med ulike funksjonshemminger på en omsorgsfull måte
  • identifisere tegn og symptomer på ruspåvirkning og psykisk sykdom og iverksette nødvendige tiltak ved akutte psykiske lidelser
  • gjøre rede for
    normale svangerskap, fødsler og komplikasjoner og iverksette nødvendig prehospital håndtering
  • identifisere tegn på livløshet og iverksette nødvendige tiltak for gjenoppliving
  • håndtere situasjoner knyttet til døende og døde pasienter ved naturlig og unaturlig dødsfall på en etisk forsvarlig måte
  • gjøre rede for
    hva risiko- og sårbarhetsanalyse er og
    bruke
    beredskapsplaner under øvelser og reelle hendelser
  • gjøre rede for
    hvordan stress kan påvirke ambulansearbeidere og
    anvende
    strategier for å mestre stress
  • ivareta prosedyrer for helse, miljø og sikkerhet, skrive avviksmeldinger og redegjøre for kvalitetssystemet på arbeidsplassen
  • identifisere trusler mot egen og andres sikkerhet og iverksette tiltak for å ivareta sikkerheten under ambulanseoppdrag
  • identifisere og forebygge konflikter og
    anvende
    ulike strategier for konflikthåndtering
  • arbeide i team og
    gjøre rede for
    ledelse og samhandling i team
  • utføre kontroll av ambulansekjøretøy og utstyr i ambulansen
  • gjøre rede for
    organisering og ledelse på et skadested og lede arbeidet som første ambulanseenhet
  • gi situasjonsrapporter i ulike faser av arbeidet på skadested
  • bruke
    sambandsutstyr og kommunisere over samband i samsvar med gjeldende reglementer og prosedyrer
  • samvirke med nødetatene, Forsvaret og andre aktører i redningstjenesten
  • navigere etter analoge og digitale kart
  • følge prosedyrer og retningslinjer ved pågående livstruende vold og masseskadesituasjoner
  • gjøre rede for
    ambulansearbeiderens rolle ved skred, flom og andre klimarelaterte hendelser
  • følge retningslinjer og prosedyrer på skadested med farlige stoffer
  • drøfte
    trafikale forhold som har betydning for ambulansekjøringen og iverksette tiltak for å ivareta sikkerheten i ambulansen
  • anvende
    fag- og forskningslitteratur,
    vurdere
    kilder kritisk og vise digital dømmekraft
  • ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet, og
    gjøre rede for
    hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen

Underveisvurdering