Forsøkslæreplan i gjenvinningsfaget særløp Vg2 og Vg3 / opplæring i bedrift
Gjelder fra 01.09.2017 til 31.07.2024
Denne forsøkslæreplanen er utviklet for utprøving med modulstrukturert fag- og yrkesopplæring for voksne på videregående nivå. Utprøvingen foregår fra 2017 til 2023 og er en oppfølging av Meld. St. 16 "Fra utenforskap til ny sjanse. Samordnet innsats for voksnes læring".
Modul 1 inneholder kompetansemål som er relevante for yrkesutøvelsen i lærefaget fra gjeldende læreplaner i fellesfagene samfunnsfag og norsk Vg1/Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram.
Modulene 2–6 omfatter kompetansemålene i gjeldende læreplan for gjenvinningsfaget særløp Vg2 og Vg3 / opplæring i bedrift.
Modulene 2–6 inneholder også kompetansemål som er relevante for yrkesutøvelsen i lærefaget fra én eller flere gjeldende læreplaner i fellesfagene matematikk, engelsk og naturfag og norsk Vg1/Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram.
Formålet for faget, grunnleggende ferdigheter og bestemmelser for sluttvurdering er likelydende med gjeldende læreplan i gjenvinningsfaget.
Formål
Gjenvinningsfaget skal legge grunnlag for yrkesutøvelse innen gjenvinning av brukte og kasserte produkter og råstoffer. Faget skal bidra til å dekke samfunnets behov for forvaltning og utvikling av de verdier samfunnet har skapt i form av avfall. Gjenvinningsvirksomheten omfatter stadig flere avfallstyper, blant annet på bakgrunn av den teknologiske utviklingen. Gjenvinningsfaget skal bidra til utvikling av dyktige gjenvinningsoperatører, og fremme samfunnsøkonomisk og miljømessig forsvarlig utnyttelse av avfallsressurser. Videre skal gjenvinningsfaget legge grunnlag for samfunnsmessig engasjement knyttet til klimautfordringer, ressursforvaltning og gjenvinning.
Opplæringen skal bidra til å gi deltakeren god forståelse for betydningen av ressursforvaltning og bærekraftig samfunnsutvikling. Opplæringen skal legge grunnlag for kunnskap om avfall som verdifull ressurs og om miljømessig og økonomisk forsvarlig gjenvinning. Videre skal opplæringen bidra til å fremme deltakerens kompetanse for å vurdere og sortere avfall for en mest mulig gunstig gjenvinning. Opplæringen skal også medvirke til forståelse av gjenvinningens økonomiske og miljømessige gevinster.
Opplæringen skal bidra til bred kompetanse innen forskjellige former for gjenvinning ved bruk av prosesser, maskiner og utstyr. Kundebehandling og bruk av bedriftens planleggingsverktøy og kontrollsystemer skal inngå i opplæringen.
Fullført og godkjent opplæring i alle modulene fører fram til fagbrev. Yrkestittelen er gjenvinningsoperatør.
Struktur
Gjenvinningsfaget tilrettelagt for voksne deltakere består av 6 moduler. Modul 1 gjennomføres og godkjennes først. Dersom det er nødvendig, kan modul 1 gjennomføres samtidig med én eller flere av modulene 2 til 6 og dermed godkjennes senere i modulløpet. Modulene 2–6 bygger på hverandre og må tas i rekkefølge.
Modul | Navn på modulen |
---|---|
Modul 1 | Inngang til modulstrukturert fag- og yrkesopplæring |
Modul 2 | Introduksjon til gjenvinningsfaget |
Modul 3 | Maskiner og prosesser |
Modul 4 | Effektive og miljøriktige avfallsløsninger |
Modul 5 | Fra avfall til råstoff |
Modul 6 | Sirkulærøkonomi i praksis |
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I Gjenvinningsfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i gjenvinningsfaget innebærer å veilede avfallsbesittere, kommunisere om risikovurderinger og utarbeide rapporter.
Å kunne lese i gjenvinningsfaget innebærer å forstå arbeidsbeskrivelser, prosedyrer, håndbøker, datablader og regelverk.
Å kunne regne i gjenvinningsfaget innebærer å beregne volum, mengde, tidsforbruk og vekt. Det innebærer også å bruke økonomiske kalkyler.
Å kunne bruke digitale verktøy i gjenvinningsfaget innebærer bruk av digitale verktøy til planlegging, registrering, bruk av vektutstyr, produksjon og dokumentasjon til kommunikasjon.
Modulene
Modul 1
Inngang til modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
Deltakeren opparbeider kompetanse om flerkulturelle samfunn, verdien av likestilling og om hvordan fremmedfrykt og rasisme kan motarbeides.
Deltakeren opparbeider kompetanse om verdier og prinsipper som arbeidslivet bygger på, organisasjonene i arbeidslivet og om arbeidsledighetstiltak.
Deltakeren opparbeider kompetanse om sammenheng mellom styreform, rettsstat, menneskerettigheter og det politiske systemet, om hva som kan true demokratiet og om velferdsstaten.
Deltakeren opparbeider kompetanse i norsk som er relevant for yrkesutøvelsen i lærefaget.
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- bruke varierte digitale søkestrategier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler, og vurdere formålet og relevansen til kildene (samfunnsfag)
- regne ut inntekter, sette opp budsjett for en husholdning og vurdere hvordan livssituasjon, sparing og låneopptak påvirker personlig økonomi (samfunnsfag)
- diskutere hvordan religiøs, etnisk og kulturell variasjon skaper muligheter og utfordringer (samfunnsfag)
- drøfte årsaker til at fordommer, rasisme og diskriminering oppstår, og hvilke tiltak som kan motvirke dette (samfunnsfag)
- reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø (samfunnsfag)
- diskutere etiske problemstillinger i arbeidslivet (samfunnsfag)
- gjøre greie for arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene og deres plass i arbeidslivet og for faktorer som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår (samfunnsfag)
- drøfte verdien av likestilling og konsekvenser av et kjønnsdelt arbeidsmarked (samfunnsfag)
- gjøre greie for ulike utfordringer for demokratiet, blant annet representasjon fra urfolk og minoriteter (samfunnsfag)
- diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskeretter (samfunnsfag)
- gjøre greie for styreformen og de viktigste politiske styringsorganene i Norge, både norske og samiske, og drøfte flertallsdemokratiet (samfunnsfag)
- diskutere hovedprinsippene for den norske velferdsstaten og de utfordringene den står overfor (samfunnsfag)
- kjenne til arbeidsmiljøloven og drøfte verdien av HMS i arbeidslivet
- lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (norsk)
- skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram, etter mønster fra ulike eksempeltekster (norsk)
- beskrive og vurdere hvordan språk og sjangre brukes av representanter for ulike yrkesgrupper og i ulike sosiale sammenhenger (norsk)
- drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende (norsk 10. trinn)
- gi eksempler på flerspråklighet og drøfte fordeler og utfordringer i flerspråklige samfunn (norsk)
- drøfte kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et utvalg samtidstekster (norsk)
Modul 2
Introduksjon til gjenvinningsfaget
Deltakeren opparbeider kompetanse i å håndtere avfall etter gitte krav og må visuelt kunne skille de ulike varegruppene i avfallsbransjen. Deltakeren skal også opparbeide kompetanse i regelverk som ligger til grunn for å yte en god og sikker jobb.
Deltakeren opparbeider kompetanse i engelsk, norsk og naturfag som er relevant for yrkesutøvelsen i lærefaget.
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- motta, vurdere og sortere avfall etter gitte kravspesifikasjoner
- skille farlig avfall fra annet avfall og sikre det
- skille ut og sikre elektrisk og elektronisk avfall
- bruke og vedlikeholde sorteringsutstyr
- emballere og lagre avfall på forsvarlig måte
- arbeide sikkert og forsvarlig i tråd med gjeldende regler for HMS
- arbeide i tråd med gjeldende regelverk, prosedyrer og instrukser
- redegjøre for miljømessige konsekvenser av avfallsforurensning
- redegjøre for hensikten med material- og retursystemer
- forstå og bruke et bredt, generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram (engelsk)
- bruke fagkunnskap og fagterminologi fra eget utdanningsprogram i samtaler og diskusjoner om samfunn og arbeidsliv (norsk)
- mestre ulike roller i samtaler (norsk)
- lese et representativt utvalg samtidstekster og sakprosa, og reflektere over innhold, form og formål (norsk)
- gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling (naturfag)
- kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til et bærekraftig forbruksmønster (naturfag)
Modul 3
Maskiner og prosesser
Deltakeren opparbeider kompetanse i å bruke maskiner og utstyr på en sikker, effektiv og økonomisk måte. Deltakeren opparbeider også kompetanse i regelverk og HMS knyttet til farlig avfall.
Deltakeren opparbeider kompetanse i matematikk som er relevant for yrkesutøvelsen i lærefaget.
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- bruke gjenvinningsanleggets prosesser og maskiner
- bruke og vedlikeholde komprimerende utstyr
- bruke og vedlikeholde bedriftens transportmidler og produksjonsutstyr
- sikre last ved transport og kontrollere at transportøren har nødvendig dokumentasjon
- fylle ut dokumentasjon i samsvar med myndighetenes krav
- gjøre rede for regelverk som regulerer håndtering og lagring av farlig avfall
- deklarere og håndtere farlig avfall
- arbeide sikkert og forsvarlig i tråd med gjeldende regler for HMS
- gjøre overslag over svar, regne praktiske oppgaver, med og uten digitale verktøy, presentere resultatene og vurdere hvor rimelige de er (matematikk)
- løse problemer som gjelder lengde, vinkel, areal og volum (matematikk)
- regne med ulike måleenheter, bruke ulike måleredskaper, vurdere hvilke måleredskaper som er hensiktsmessige, og vurdere måleusikkerheten (matematikk)
Modul 4
Effektive og miljøriktige avfallsløsninger
Deltakeren opparbeider kompetanse i kildesorteringsløsninger og ulike typer gjenvinningsprosesser. Deltakeren opparbeider også kompetanse i å kunne gjøre egne vurderinger og gi anbefalinger om valg av emballasje- og transportløsninger.
Deltakeren opparbeider kompetanse i norsk og matematikk som er relevant for yrkesutøvelsen i lærefaget.
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- planlegge kildesorteringsløsninger
- bruke økonomiske kalkyler knyttet til sortering og transport
- redegjøre for ulike typer gjenvinningsprosesser
- veilede kunder og leverandører i håndtering, sortering og behandling av avfall
- kontrollere at avfallsfraksjonen er i tråd med avtalt kvalitet
- registrere og rapportere avvik fra rutiner, systemer og standarder
- bruke bedriftens kvalitets- og internkontrollsystem i planlegging og gjennomføring av gjenvinningsprosesser
- arbeide sikkert og forsvarlig i tråd med gjeldende regler for HMS
- mestre ulike roller i samtaler, diskusjoner og presentasjoner (norsk)
- tolke og vurdere sammenhengen mellom innhold, form og formål i sammensatte tekster (norsk)
- tolke, bearbeide, vurdere og diskutere det matematiske innholdet i skriftlige, muntlige og grafiske framstillinger (matematikk)
- sette opp budsjett ved hjelp av regneark (matematikk)
Modul 5
Fra avfall til råstoff
Deltakeren opparbeider kompetanse i nasjonalt og internasjonalt regelverk som er relevant for avfallshåndtering. Videre får deltakeren kompetanse i å følge pålagte krav til gjenvinningsgrad for ulike typer avfall og for håndtering og lagring av farlig avfall.
Deltakeren opparbeider kompetanse i norsk som er relevant for yrkesutøvelsen i lærefaget.
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- finne frem til oppdatert regelverk
- gjøre rede for nasjonalt og internasjonalt regelverk som er relevant for avfallshåndtering i bedriften
- gjøre rede for kjemiske og fysiske egenskaper ved ulike typer avfall
- redegjøre for klima- og miljøutfordringer knyttet til avfallshåndtering
- gjøre rede for verdiene i avfall som ressurs til råstoff og energigjenvinning
- gjøre rede for utnyttelse av avfall til bruk i nye produkter
- vurdere eget arbeid ut fra økonomiske og miljømessige hensyn
- arbeide sikkert og forsvarlig i tråd med gjeldende regler for HMS
- skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram etter mønster fra eksempeltekster (norsk)
- tilpasse språk og uttrykksmåter til ulike skrivesituasjoner i samfunn og arbeidsliv (norsk)
Modul 6
Sirkulærøkonomi i praksis
Deltakeren opparbeider kompetanse i å planlegge og styre bedriftens gjenvinningsprosesser og i å gjøre økonomiske vurderinger av råstoffsorterings- og transportkostnader. Deltakeren opparbeider også kompetanse i samfunnsøkonomiske og miljømessige betydninger av avfallsgjenvinning.
Deltakeren opparbeider kompetanse i matematikk og naturfag som er relevant for yrkesutøvelsen i lærefaget.
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- planlegge og styre bedriftens gjenvinningsprosesser
- kontrollere vareflyten fra mottak til nedstrømsløsning
- bruke indekser og beregne den markedsmessige verdien av gjenvunnet materiale
- bruke økonomiske kalkyler knyttet til råstoffverdiene av avfallet i et internasjonalt marked
- beskrive forbedringsmuligheter på egne arbeidsområder og utarbeide forslag til løsninger
- gjøre rede for den samfunnsøkonomiske og miljømessige betydningen av avfallsgjenvinning
- gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi (matematikk)
- regne med forhold, prosent, prosentpoeng og vekstfaktor (matematikk)
- tolke, lage og bruke skisser og arbeidstegninger på problemstillinger fra kultur- og yrkesliv og presentere og begrunne løsninger (matematikk)
- gjøre rede for ulik bruk av biomasse som energikilde (naturfag)
Vurdering
Gjenvinningsfaget
Regler for vurdering av modulene
Deltakerne i modulforsøket skal etter opplæring i hver modul ha en vurdering og dokumentasjon av vurderingen. Vurderingen skal foretas lokalt på bakgrunn av bestemmelsene om underveisvurdering i forskrift til opplæringsloven §§ 3-11 og 4-7.
Vurderingen skal gi uttrykk for om kompetansen til deltakeren ved avslutningen av opplæringen i modulen er godkjent/ikke godkjent. Godkjent vil tilsvare karakteren 2 eller bedre.
Modul | Vurdering |
---|---|
Modul 1 | Godkjent / Ikke godkjent |
Modul 2 | Godkjent / Ikke godkjent |
Modul 3 | Godkjent / Ikke godkjent |
Modul 4 | Godkjent / Ikke godkjent |
Modul 5 | Godkjent / Ikke godkjent |
Modul 6 | Godkjent / Ikke godkjent |
For å kunne melde seg opp til fag- og svenneprøven må deltakerne i forsøket ha fått vurderingen «godkjent» i alle modulene. Vilkåret for å få utskrevet fag/svennebrev er i enkelte lærefag knyttet til offentlige nasjonale eller internasjonale sertifiseringer. Slike sertifiseringsforutsetninger gjelder derfor også i forsøket, jf. Forskrift til opplæringsloven § 3-67 sjette ledd.
Fagprøve | Ordning |
---|---|
Gjenvinningsfaget | Alle skal opp til fagprøven som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på to virkedager. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskriften til opplæringsloven.